News   /   ايران

مراسم تاسوعای حسینی در ایران اسلامی و سراسر دنیا

همزمان با تاسوعای حسینی میلیون‌ها شیعه در ایران و سراسردنیا به عزداری پرداختند.

در نهمین روز ماه محرم و هم‌زمان با تاسوعای حسینی، میلیون‌ها نفر از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت در ایران و سراسر جهان با برگزاری آیین سوگواری، یاد و خاطرۀ امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان را گرامی داشتند.

عزاداران حسینی در سراسر شهرهای ایران، امروز سه شنبه (20 مهر) با حضور در خیابان‌ها به نوحه‌خوانی و سینه‌زنی پرداختند.

شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در دیگر کشورهای دنیا  نیز با حضور در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا در رثای مظلومیت سیدالشهدا و حضرت عباس علیهما السلام اشک ماتم ریختند.

مردم در افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و کویت و لبنان  سرگرم عزاداری هستند و مراسم مشابهی نیز قرار است عصر سه‌شنبه در اروپا و امریکا و آفریقا با حضور شیعیان برگزار شود.

کربلای معلی در شب تاسوعای حسینی، میزبان میلیون‌ها تن از محبان اهل بیت بود که خود را برای عرض ارادت به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین (ع) و یاران باوفایش به بین‌الحرمین رسانده‌اند.

آیین‌های شب تاسوعای حسینی در حسینیه‌ها، مساجد و تکایای مذهبی مالزی، اندونزی، تایلند، فیلیپین، ویتنام، استرالیا، نیوزیلند و بسیاری از کشورها با حضور گستردۀ شیعیان برگزار شد.

شیعیان مقیم انگلیس  نیز در شب تاسوعای حسینی بر مصائب سالار شهیدان اشک ماتم ریختند.

معنای تاسوعا

تاسوعا از ریشه تسع به معنای نُه و نُهم است.

روز نُهم محرم، تاسوعای سال 61 هجری امام حسین (ع) و یارانش در محاصره نیروهای دشمن بودند. در این روز دشمن آب را به روی اهل بیت امام حسین(ع) و یاران او بست.

شیعیان در این روز به دلیل این که بر اهل بیت سخت گذشت و شاید یکی از روزهای بسیار مصیبت‌بار برای خاندان پیامبر بود، به سوگواری می‌پردازند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku