لاوروف: تلاش روسیه برای حل بحران سوریه به رغم توقف همکاری امریکا

سرگئی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه

وزیر خارجهٔ روسیه می‌گوید این کشور به رغم توقف همکاری امریکا، برای حل بحران سوریه تلاش می‌کند.

به گزارش سه‌شنبه خبرگزاری‌های روسیه، سرگئی لاوروف گفت با وجود تعلیق همکاری امریکا با روسیه برای آتش‌بس در سوریه، مسکو همچنان به تلاش برای حل بحران سوریه ادامه خواهد داد.

دولت امریکا، دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد تمامی تماس‌ها با روسیه را بر سر پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه به حالت تعلیق درآورده است.

آتش‌بس در سوریه با توافق واشنگتن و مسکو از روز 22 شهریور به مدت یک هفته برقرار بود هر چند در طول این آتش‌بس، معارضان مورد حمایت امریکا، بارها آن را نقض کردند.

دو جنگندهٔ ائتلاف تحت رهبری امریکا نیز در طول این آتش‌بس، مواضع ارتش سوریه را بمباران کردند که در این حملات ده‌ها نظامی سوری کشته و زخمی شدند.

پس از پایان این آتش‌بس، مذاکراتی میان امریکا و روسیه برای برقراری مجدد آن صورت گرفت که با کنار کشیدن واشنگتن، این مذاکرات عملاً به نتیجه نرسید.

تصویر آرشیوی درباره کمبود آب در حلب سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

عدم همکاری امریکا برای تداوم آتش‌بس در سوریه در شرایطی است که سوری‌ها به‌ویژه مردم حلب در شمال غرب این کشور در شرایط وخیمی به سر می‌برند.

ریک برِنان از مقامات ارشد سازمان بهداشت جهانی، جمعه گذشته اعلام کرد طی چند هفته اخیر بیش از 100 کودک در شرق حلب کشته شده‌اند.

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) نیز 3 مهر درباره بحران کمبود شدید آب آشامیدنی در حلب هشدار داد و اعلام کرد حدود دو میلیون غیرنظامی در این شهر در بی‌آبی به سر می‌برند.

یونیسف افزود معارضان سوریه ایستگاه پمپاژ سلیمان الحلبی که در شرق حلب واقع‌شده را خاموش کرده‌اند و این امر باعث قطع آب 1.5 میلیون نفر تنها در بخش‌های غربی این شهر شده است.

شهر حلب که زمانی قطب صنعتی سوریه محسوب می‌شد اکنون به ویرانه‌ای بدل شده که بخش غربی آن تحت کنترل دولت سوریه و بخش شرقی آن در دست معارضان سوری است.

یونیسف افزود از دست رفتن این منبع تأمین‌کننده آب در مناطق تحت کنترل معارضان، خطرات بهداشتی جدی در بردارد چرا که تنها منبع جایگزین آب آشامیدنی، چاه‌های بسیار آلوده هستند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku