انتقاد از بی‌احترامی سعودی‌ها به قرآن

تصویرمنتشر شده ازدور ریختن کتاب قرآن و بی‌حرمتی به این کتاب مقدس توسط سفارت عربستان در مراکش

 بی‌حرمتی سفارت عربستان در مراکش به قرآن و کتب دینی بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

روزنامة عاجل عربستان روز یکشنبه در گزارشی مدعی شد در پی بارش باران و آسیب‌دیدگی محل نگهداری قرآن و کتاب‎های دینی قدیمی، مسئولان سفارت از کارگران خواسته بودند این کتاب‌ها را به مکانی امن منتقل کرده و بسوزانند.

این پایگاه خبری همچنین مدعی شد کارگران این کتاب‌ها را به نزدیکی محل جمع‌آوری زباله منتقل کرده و از سوزاندن آنها خودداری کرده‌اند.

تصویرمنتشر شده از دور ریختن قرآن‌ها و سایر کتاب‌های دینی توسط عوامل سفارت عربستان در مراکش

سفارت عربستان در مراکش نیز مدعی شد این افراد با انتشار عکس محل جمع‌آوری این کتاب‌ها در شبکه‌های اجتماعی قصد تخریب وجهۀ سفارت را داشته‌اند.

بی‌حرمتی سفارت عربستان به قرآن و کتب دینی در شرایطی صورت می‌گیرد که این کشور از عامل اصلی گسترش تفکر تکفیری و تروریسم  در منطقۀ خاورمیانه و جهان به شمار می‌رود و بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان سیاسی بر این باورند که عربستان با توسعۀ مدارس مذهبی در نقاط مختلف جهان به گسترش تفکر وهابیت کمک می‌کند.

وهابیت به عنوان دین رسمی در عربستان عموما تفسیری انحرافی از اسلام تلقی می‌شود و در نزد بسیاری از مسلمانان سراسر جهان مطرود است.

اوایل شهریور گذشته، علما و اندیشمندان برجسته اهل سنت از مصر،‌ سوریه، اردن، سودان و برخی کشورهای اروپایی با شرکت در همایشی در گروزنی، پایتخت جمهوری چچن از فرقۀ وهابیت و سلفی‌گری اعلام برائت کردند.

احمد الطیب شیخ الازهر مصر، شیخ شوقی علام مفتی اهل سنت مصر، شیخ  اسامه الزهری مشاور رئیس جمهور مصر و معاون کمیسیون دینی پارلمان این کشور، شیخ علی جمعه مفتی سابق مصر، شیخ عبدالفتاح البزم مفتی دمشق از جمله شخصیت‌های مهم شرکت کننده در این کنفرانس بودند.

نکته جالب توجه در این همایش این بود که از مفتیان سلفی و وهابی سعودی و قطری جهت حضور در این گردهمایی دعوت نشده بود.

در این همایش كه با سخنرانی رمضان احمد قدیروف، رئیس‌جمهور چچن، در شهر گروزنی آغاز به كار كرد، سعی شد تا تعریفی جامع از مذهب «اهل سنت» شكل بگیرد؛ تعریفی كه وهابیت و سلفی‌گری تكفیری در آن جایی نداشت.

شرکت‌کنندگان در بیانیه پایانی بر برائت خود از فرقه جعلی وهابیت و سلفی‌گری تکفیری تأکید کردند و آن را خارج از مذهب اهل‌سنت و باعث خدشه‌‌دار شدن وجهه اسلام ناب محمدی دانستند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku