گزارش: ترکیه معارضان شمالِ سوریه را به تجهیزات ساخت خمپاره مجهز کرد

تروریست‌های گروه جبهه‌النصره، وابسته به القاعده در سوریه که نام خود را به فتح‌الشام تغییر داده‌اند، در حومۀ شهر حلب در شمال سوریه (16 مرداد 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

براساس یک گزارش، ترکیه دو کامیونِ حامل لوله‌‎های فولادی را برای ساخت خمپاره به معارضان مسلح دولت سوریه در شمال این کشور تحویل داده است.

پایگاه خبریِ الاخباریۀ سوریه این خبر را با اشاره به گزارش روزنامۀ دموکراسی ترکیه منتشر کرد.

براساس این گزارش، این محموله برای گروه‌های تروریستی نظیرِ احرار الشام و جبهه‌النصره در شهر ادلب در شمال‌غربِ سوریه ارسال شده‌‎است.

در این گزارش ذکر شده است که این لوله‌های فولادی در یک کارخانۀ تولید ورقه‌های آهنی و فولادی در شهر اسکندرون در جنوب‎شرق ترکیه تولید شده‌اند.

الاخباریه به نقل از شاهدان گزارش داد این دو محموله با حمایت نیروهای امنیتی ترکیه راهی سوریه شدند.

آنکارا عملیات موسوم به «سپر فرات» را از تاریخ 3 شهریور در خاک سوریه آغاز کرد و هدف از این عملیات را آزادی منطقۀ مرزی شمال سوریه از اشغال داعش و پایان‌دادن به سیطرۀ نیروهای کردتبار مخالف آنکارا در این منطقه عنوان کرد.

دولت ترکیه اعلام کرد این عملیات را تا نابودی همۀ گروه‌هایی که آنکارا آن‌ها را تروریستی خوانده است، ادامه خواهد داد، اما سوریه این عملیات را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت خود خوانده است.

این عملیات در حالی اجرا می‌شود که ترکیه بارها از سوی دولت سوریه به حمایت گسترده از گروه تروریستی داعش متهم شده است.

تانک‌های ارتش ترکیه در حال ورود به خاک سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در همین حال پنتاگون روز جمعه از اعزام بیش از 40 نیروی ویژۀ امریکا به سوریه برای پشتیبانی از ارتش ترکیه و معارضین سوری خبر داد.

آدرین رنکی گالووی، یکی از سخنگویان پنتاگون، جمعه گفت: «به موجب درخواست ترکیه، نیروهای عملیات ویژۀ امریکا در راستای ادامۀ پاکسازی سوریه از عناصر گروه داعش به پشتیبانی نیروهای ترکیه و مخالفین سوری خواهند پرداخت.»

این در حالی است که روسیه از امریکا خواسته است «مخالفین میانه‌روی دولت سوریه» را از «تروریست‌ها» جدا کند.

روز جمعه وزارت خارجۀ روسیه اعلام کرد سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، از جان کری، همتای امریکایی خود، خواست هرچه سریع‌تر به وعدۀ خود مبنی بر جدا کردن «مخالفین میانه‌رو» از جبهۀ‌النصره و دیگر «گروه‌های تروریستی» عمل کند.

وزرای خارجۀ امریکا و روسیه بامداد شنبه 20 شهریور و پس از 13 ساعت مذاکره، در نشستی خبری در شهر ژنو در سوئیس از دستیابی به توافق آتش‌بس در سوریه خبر دادند.

در پی این توافق، ارتش سوریه ساعت 19 دوشنبه 22 شهریور به وقت محلی اعلام آتش‌بس کرد و افزود «رژیم آرامش» به مدت هفت روز در سراسر سوریه برقرار خواهد بود.

با وجود برقراری آتش‌بس، جنگنده‌های نیروهای موسوم به ائتلاف ضد‌داعش به رهبری امریکا شنبه (27 شهریور) یک پایگاه نظامی ارتش سوریه را در شهر دیرالزور در شرق این کشور، هدف قرار دادند.

این تهاجم با محکومیت شدیدی از سوی دولت سوریه مواجه شد و بشار جعفری، نمایندۀ سوریه در سازمان ملل، روز یکشنبه این تهاجم را «نقض حق حاکمیت سوریه» و «پرهزینه» دانست.

جعفری افزود این حملات که منجر به کشته شدن 83 سرباز سوی و زخمی شدنِ بیش از 100 نفر شده‎اند، هدفی جز شکست آتش‌بس ندارند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku