News   /   اروپا

عکس‌خبر: نوزاد پناهجویی که در قایق‌نجات به دنیا آمد

نیومن اُتاس، نوزادی نیجریایی است که در قایق نجات سازمان پزشکان بدون‌مرز در دریای مدیترانه به دنیا آمده است.

تنها 24 ساعت پس از نجات یک خانوادۀ نیجریایی از یک قایق لاستیکیِ مملو از جمعیت در دریای مدیترانه، نوزاد پسرشان در قایق نجات به دنیا آمد.

براساس گزارش سازمان خیریۀ پزشکان بدون‌مرز این نوزاد روز دوشنبه در آب‌های بین‌المللی به دنیا آمد و والدینش نام او را نیومن اُتاس گذاشتند.

مامای سازمان پزشکان بدون‌مرز که این نوزاد را به دنیا آورد، در این باره گفت: «یک تولد بسیار عادی در شرایط خطرناک و غیرطبیعی بود. از فکر این‌که این نوزاد 24 ساعت پیش از آن متولد می‌شد، به وحشت می‌افتم.»

مادر این نوزاد گفت از سه روز پیش از تولد نیومن، دچار انقباضاتِ رحم بوده است و افزود: «من در قایق لاستیکی در حالی که در کنار زنان و کودکان دیگر بر روی زمین نشسته بودم، از این‌‎که زمان زایمانم برسد، بسیار مضطرب بودم.»

نیومن اُتاس، نوزاد تازه متولد شده در بغل مادرش و در کنار برادرش رولرز و مامای سازمان پزشکان بدون‌مرز که وی را در یک قایق نجات به دنیا آورد.

درست پیش از نجات این خانواده و به دنیا آمدن نیومن، گارد ساحلیِ ایتالیا روز یکشنبه حدود 2 هزار و 300 پناهجو را طی 18 عملیات امداد، در میان امواج خروشانِ دریای مدیترانه نجات داده بود.

نیروی دریایی ایرلند و سازمان‌های خیریه‌ای مانند پزشکان بدون‌مرز و بنیاد نجات کودکان در این عملیات با گارد ساحلی ایتالیا همکاری داشتند.

ماه گذشته نیز یک دوقلوی پنج‌روزه در میان 6 هزار و 500 پناهجویی بودند که در دریای مدیترانه نجات یافتند.

مادر اریتره‌ایِ این نوزادانِ پسر، آن‏‌ها را در یک قایق زهوار در رفته در سواحل لیبی به دنیا آورده بود.

نوزاد پنج روزه و زودرس اریتره‌ای که همراه با برادر دوقلویش در یک قایق پناهجویان در مدیترانه به دنیا آمد. 

پس از آن‌که این نوزادان زودرس و مادرشان نجات یافتند به بیمارستان سازمان پزشکان بدون‌مرز در جزیرۀ سیسیلِ ایتالیا منتقل شدند.

براساس گزارش ماه گذشتۀ آژانس مهاجرت سازمان ملل و گارد ساحلیِ ایتالیا، در سال جاری میلادی (2016)، 112 هزار و 500 پناهجو در سفر دریاییِ پرخطرِ خود به سواحل ایتالیا رسیدند. در سال 2015 میلادی تعداد این پناهجویان 116 هزار نفر بود.

اکثر این پناهجویان از غرب قارۀ آفریقا و شاخ آفریقا و از طریق سواحل کشور لیبی، عازم اروپا می‌شوند.

سازمان‌های بین‎المللی اعلام کرده‌اند از زمان امضای توافق میان اتحادیۀ اروپا و ترکیه برای جلوگیری از ورود پناهجویان به اروپا در تاریخ 28 اسفند 1394، قایق‎ها به جای ورود از دریای اژه و سفر به یونان، از مسیر لیبی به ایتالیا برای رسیدن به قارۀ سبز استفاده می‎کنند.

براساس این توافق جنجالی که با انتقاد شدید سازمان‌های حقوق بشری روبرو شد، همۀ پناهجویانی که وارد جزایر یونان می‌شوند، اگر درخواست پناهندگی مطرح نکرده باشند یا درخواست آن‌‎ها رد شده باشد، به ترکیه بازگردانده خواهند شد.

از آغاز سال 2016 میلادی (11 دی 1394) بیش از 3 هزار پناهجو در سفر با قایق به سمت یونان یا ایتالیا جان خود را از دست داده‏‎اند. 

براساس اعلام آژانس مهاجرتِ سازمان ملل حدود 204 هزار نفر در5 ماهۀ نخست سال 2016 میلادی از دریای مدیترانه عبور کرده و خود را به اروپا رسانده‎‌اند. در سال گذشتۀ میلادی بیش از 1 میلیون پناهجو وارد اروپا شدند که اکثر آن‌ها سوری‌هایی بودند که از جنگ پنج‌ساله در کشور خود به قارۀ سبز پناه می‌بردند.

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku