سوریه ادعای حمله شیمیایی به منطقه تحت تصرف شبه نظامیان در شهر حلب را رد کرد

تصویری از یک پسربچه سوری که بعد از حمله روز سه شنبه (16 شهریور 1395) به محله السکری در شرق حلب به بیمارستان منتقل شده و به سختی نفس می‌کشد.

سوریه همۀ اتهامات ادعایی مبنی بر استفاده از گاز سمی در عملیات نیروهای ارتش در منطقۀ تحت تصرف شبه نظامیان در شهر راهبردی حلب را رد کرده است.

وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه (18 شهریور) منتشر شد، ضمن رد این اتهامات تصریح کرد، دولت دمشق برای همکاری با «سازمان منع تسلیحات شیمیایی» (OPCW) در ارتباط با این ادعاها آماده است.

وزارت خارجه سوریه همچنین گروه‌های تروریستی و حامیان آن‌ها را به اقدامات جنایتکارانه در این کشور بحران‌زدۀ عربی متهم کرد و هدف از این گونه ادعاها را تلاش برای تضعیف پیش‌روی‌های اخیر ارتش سوریه دانست.

دراین بیانیه آمده است: «گروه‌های تروریستی و حامیان آنها در غرب و حوزه خلیج فارس، همواره با ساخت ادعاهای بی‌اساس درباره استفاده از عوامل شیمیایی، همچون گاز کلرین، به هیاهوی تبلیغاتی علیه سوریه پرداخته‌اند. هدف از این گونه تلاش‌ها گمراه‌ کردن جامعـۀ بین‌الملل و انحراف اذهان عمومی از جنایاتی است که آن‌ها در سوریه مرتکب می‌شوند.»

تصویری از یک جوان سوری که بعد از حمله شیمیایی داعش در محلۀ شیخ مقصود در بیمارستان شهر حلب در شمال غرب سوریه تحت درمان قرار گرفت. (19 فروردین 1395)

یک نهاد امدادرسان در سوریه، که در نقاط تحت کنترل تروریست‌ها فعالیت دارد، روز سه‌شنبه مدعی شد بالگردهای ارتش سوریه در حمله به محلۀ السکری در شرق حلب از بمب‌های حاوی گاز کلر استفاده کرده‌اند.

تصویر یک کودک سوری که بعد از حملۀ روز سه شنبه (16 شهریور) به محله السکری در شهر حلب به بیمارستان منتقل شده است .

وزارت خارجه سوریه در این بیانیه همچنین خاطرنشان کرد دمشق آماده است در ارتباط با این ادعا‌ها با گروهی از سازمان منع تسلیحات شیمیایی که در حال حاضر در سوریه است، همکاری کند.

دولت سوریه بر مبنای توافق روسیه و آمریکا در سال 2013 میلادی جهت نابودی هر گونه تسلیحات شیمیایی سوریه، همه ذخایر شیمیایی خود را تحویل داد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی بر روند اجرای برنامه امحای ذخایر شیمیایی سوریه نظارت داشته است.

توافق روسیه و امریکا بعد از حمله شیمیایی آگوست 2013 (مرداد 1392) که در آن صدها نفر در حومه دمشق کشته شدند، صورت گرفت. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، راکت‌های استفاده شده در این حمله دست‌ساز و حاوی گاز سارین بوده است.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۳ میلادی (5 مهر 1392) با تصویب قطعنامه‌ از توافق روسیه و امریکا برای نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه تا اواسط سال ۲۰۱۴ حمایت کرد.

قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل، امریکا را از هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه به بهانـۀ دخالت دولت این کشور در حمله شیمیایی ۲۱ آگوست 2013 (30 مرداد 1392) به حومۀ دمشق، باز داشت.

با وجودی که دولت سوریه در آن زمان ادعای معارضان مورد حمایت خارج را به شدت رد کرد و آن را نوعی عملیات انحرافی  از سوی معارضان خواند، برخی از کشورهای غربی به ویژه امریکا، فرانسه و انگلیس به هیاهوی تبلیغاتی برای جنگ‌افروزی علیه سوریه پرداختند.

دولت سوریه سپس برای جلوگیری از هرگونه بهانه‌جویی امریکا جهت حمله احتمالی به این کشور، موافقت کرد همه ذخایر شیمیایی خود را نابود کند.

سوریه از مارس 2011 میلادی (1389) با بحران و ناآرامی مواجه است.

بنا به اعلام استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، در بحران سوریه بیش از 400 هزار نفر کشته شده‌‎اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku