دیده بان حقوق بشر: منامه باید نبیل رجب را آزاد کند

نبیل رجب، فعال حقوق بشر در بحرین (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سازمان دیده بان حقوق بشر از کشورهایی که از «فعالیت صلح آمیز» حمایت می‌کنند خواسته است بحرین را برای آزادی نبیل رجب، فعال حقوق بشر در این کشور تحت فشار قرار دهند.

این گروه روز یکشنبه (14 شهریور) آزادی رجب را خواستار شد و خاطرنشان کرد که حبس وی از احترام نگذاشتن رژیم منامه به حقوق بشر حکایت می‌کند.

جو استورک، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده بان حقوق بشر در این باره گفت: «اینکه بحرین، نبیل رجب را به علت انتقاد از بدرفتاری‌های این رژیم در زندان نگاه می‌دارد از اهانت شدید خاندان آل خلیفه به اصول حقوق بشر حکایت می‌کند.»

وی افزود: «کشورهایی که ادعا می‌کنند پشتیبان فعالیت صلح آمیز هستند باید از جلسۀ شورای حقوق بشر برای طرح درخواست آزادی فوری رجب استفاده کنند.»

قرار است جلسۀ بعدی شورای حقوق بشر 13 سپتامبر (23 شهریور) در ژنو برگزار شود.

رجب که به علّت سازماندهی تظاهرات ضد رژیم و انتشار مطالب ضد خاندان آل خلیفه بارها دستگیر شده است سال گذشته به دلایل پزشکی مورد عفو قرار گرفت. با این وجود وی 13 ژوئن (24 خرداد) بار دیگر دستگیر شد.

رجب به علت انتشار مطالبی در شبکۀ اجتماعی توئیتر در مارس 2015 که در آن به انتقاد از مداخلۀ منامه در تجاوز خونین عربستان به یمن و شکنجه در زندان جاوِ بحرین پرداخته بود، محاکمه خواهد شد.

تصویر آرشیوی از سرکوب معترضان ضد رژیم توسط پلیس ضد شورش در بحرین
تصویر آرشیوی از سرکوب معترضان ضد رژیم توسط پلیس ضد شورش در بحرین

خانوادۀ رجب در ماه ژوئن از بیماری وی و اینکه منامه اجازه نمی‌دهد او به طور کامل به امکانات پزشکی دسترسی داشته باشد، خبر دادند.

سمیه رجب، همسر این فعال حقوق بشر در بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نبیل پیش از این هرگز با مشکلات قلبی مواجه نشده بود. همسر من یک مدافع حقوق بشر است و شایستۀ چنین رفتاری نیست.»

بحرین که از متحدان نزدیک امریکا در منطقۀ خلیج فارس است از اواسط فوریه 2011 با موجی از اعتراضات ضد رژیم مواجه بوده است.

در بحبوحۀ سرکوب مستمر مخالفان توسط منامه و تبعیض گسترده علیه اکثریت شیعه در این کشور ده‌ها نفر کشته و صدها نفر دیگر نیز زخمی یا دستگیر شده اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku