News   /   اروپا

مرکل ممنوعیت ورود پناهجویان مسلمان به اروپا را غیرقابل قبول خواند

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان (چپ) در حال مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ای آر دی» در برلین، 7 شهریور 1395، (عکس از خبرگزاری فرانسه)

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از برخی از اعضای اتحادیه اروپا به علت خودداری از پذیرش پناهجویان مسلمان انتقاد کرده است.

مرکل روز یکشنبه (7 شهریور) در گفتگو با شبکه تلویزیونی «ای آر دی» تأکید کرد: «آنچه که به نظر من همچنان نادرست است این است که برخی می‌گویند ما بدون توجه به اینکه آیا یک نیاز بشردوستانه وجود دارد یا نه به طور کلی نمی‌خواهیم مسلمانان در کشورمان حضور داشته باشند.»

گفتنی است چند کشور عضو اتحادیه اروپا به ویژه در شرق این قاره که رهبران آنها طرفدار ملی‌گرایی هستند با هر گونه طرحی برای پذیرش پناهجو از خاورمیانه یا جنوب آسیا مخالفت می‌کنند.

بوهوسلاو سوبوتکا، نخست وزیر چک هفته گذشته گفت به علت «مشکلاتی که ما شاهد آن هستیم» با ایجاد یک جامعه بزرگ مسلمانان در این کشور مخالف است.

گیرت وایلدرس، سیاستمدار راست افراطی در هلند در بحبوحه بروز احساسات اسلام‌هراسانه فزاینده در این کشور روز پنجشنبه (4 شهریور) وعده داد مساجد را تعطیل و خواندن قرآن را ممنوع خواهد کرد.

موج احساسات ضد اسلامی و مهاجرستیزانه تقریباً یک سال پس از آنکه مرکل تصمیم گرفت به صدها هزار پناهجو اجازه دهد از سایر کشورهای اروپایی به آلمان وارد شوند رو به افزایش است.

تصویری از پناهجویان روی ریل‌های قطار در یک اردوگاه موقت پناهجویان در نزدیکی روستای ایدومنی یونان در مرز مقدونیه، 13 شهریور 1394 (عکس از خبرگزاری فرانسه)
تصویری از پناهجویان روی ریل‌های قطار در یک اردوگاه موقت پناهجویان در نزدیکی روستای ایدومنی یونان در مرز مقدونیه، 13 شهریور 1394 (عکس از خبرگزاری فرانسه) 

حدود 1.1 میلیون مهاجر که اغلب از اتباع کشورهای سوریه، عراق یا افغانستان بودند سال 2015 وارد آلمان شدند.

مرکل در این مصاحبه از طرح تشکیل یک نظام سهمیه بندی برای توزیع عادلانه پناهجویان میان تمامی 28 کشور عضو اتحادیه اروپا حمایت کرد.

پیش بینی می‌شود مقام‌های آلمانی طی سال 2016، 300 هزار پناهجو را بپذیرند. این پناهجویان بیشتر از اتباع کشورهای افغانستان، عراق و سوریه هستند که جنگ و تروریسم تکفیری جان‌شان را به خطر انداخته است.

این در حالی است که زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم آلمان روز یکشنبه از موضع مرکل در قبال سیاست پناهجویان فاصله گرفت.

گابریل در مصاحبه با شبکه «زد دی اف» گفت: «ما همواره گفته ایم که پذیرش سالانه یک میلیون نفر برای آلمان غیرقابل قبول است.»

گابریل رهبری «سوسیال دموکرات‌ها» را به عهده دارد که از شرکای ائتلافی دولت مرکل است و سخنان وی همزمان با آغاز مبارزات انتخاباتی برای انتخابات فدرال سال آینده میلادی مطرح شد.

احساسات مهاجرستیزانه در سال‌های اخیر انتخابات منطقه‌ای و ملی در سراسر اروپا را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

تلاش آتش نشانان برای اطفای حریق در ساختمانی که قرار بود در منطقه بوتزن در شرق آلمان به پناهگاه پناهجویان مبدل شود، 2 اسفند 1394 (عکس از خبرگزاری فرانسه)
تلاش آتش نشانان برای اطفای حریق در ساختمانی که قرار بود در منطقه بوتزن در شرق آلمان به پناهگاه پناهجویان مبدل شود، 2 اسفند 1394 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سازمان‌های بین‌المللی و گروه‌های حقوق بشر از افزایش تعداد حمله و آتش افروزی در پناهگاه‌های پناهجویان ابراز نگرانی کرده اند.

شایان ذکر است اروپا با هجوم بی سابقه پناهجویانی مواجه است که اغلب از مناطق جنگی در آفریقا و خاورمیانه به ویژه سوریه می‌گریزند.

عده زیادی، قدرت‌های اروپایی را عامل این مهاجرت بی سابقه می‌دانند و می‌گویند سیاست‌های آنها به بروز موجی از تروریسم و جنگ در مناطق خشونت زده منجر شده و مردم را به ترک خانه و کاشانه خود وادار کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku