سازمان ملل از اسرائیل خواسته است به بازداشت اداری فلسطینی‌ها پایان دهد

تصویری از یک زن که پرچم فلسطین را در دست دارد و به نشان همبستگی با اسرای فلسطینی دربند اسرائیل مقابل نیروی پلیس در نزدیکی رام الله در کرانه باختری نشسته است . (22 مرداد 1395 ، خبرگزاری رویترز)

با ادامه موج اعتصاب غذای زندانیان فلسطینی، سازمان ملل از اسرائیل خواسته است وضعیت اسرایی را که بدون هر گونه تفهیم اتهام و یا محاکمه تحت «بازداشت اداری» قرار داده است، مشخص کند.

روبرت پایپر، هماهنگ کننده هماهنگ کننده دفتر کمک های انسانی و عمرانی سازمان ملل در سرزمین های اشغال شده فلسطین در بیانیه ای که روز شنبه (30 مرداد) منتشر شد، همچنین درباره وخامت حال «بلال کاید» که از 67 روز قبل در اعتراض به ادامه بازداشت اداری خود اعتصاب غذا کرده است، به شدت ابراز نگرانی کرد.

 وی همچنین به شش اسیر دیگر فلسطینی از جمله عمر نزال، روزنامه نگار، اشاره کرد که مدت زمان زیادی است با اعتصاب غذا به ابراز نارضایتی از بازداشت اداری و انفرادی خود پرداخته اند.

 به گفته این مقام سازمان ملل، یک صد اسیر دیگر فلسطینی نیز در همراهی با بلال کاید در زندانهای اسرائیل اعتصاب غذا کرده اند.

 بلال کاید ، فلسطینی 35 ساله از اعضای جبهه آزادیبخش خلق فلسطین در سال 2002 میلادی بازداشت شده و 14 سال و نیم در زندانهای اسرائیل بوده است.

http://217.218.67.233//photo/20160821/385b5648-61fc-4079-a102-5be565b341cb.jpg

کاید قرار بود روز سیزده ژوئن (24 خرداد 1395) از زندان آزاد شود اما رژیم تل آویو در قالب سیاست جنجال بر انگیز خود موسوم به بازداشت اداری، حبس وی را تا شش ماه دیگر تمدید کرد.

 بعد از این تصمیم، کاید در اعتراض به بازداشت اداری خود  اعتصاب غذا کرده است.

 پایپر همچنین در بیانیه خود اعلام کرد: «شمار افرادی که در بازداشت اداری به سر می برند به بیشترین تعداد در هشت سال اخیر رسیده است.»

 وی در ادامه بر موضع سازمان ملل درباره این وضعیت تاکید کرد و گفت: « همه افرادی که تحت بازداشت اداری قرار دارند ، چه فلسطینی و چه اسرائیلی، یا باید محکومیتشان محرز شود و یا بدون تاخیر آزاد شوند.»

 بر اساس گزارش های منتشر شده، در حال حاضر بیش از 7 هزار فلسطینی  در 17 زندان اسرائیل به سر می برند که بسیاری از آنها در چارچوب سیاست «بازداشت اداری» زندانی شده اند.

«بازداشت اداری» از جمله سیاست های بازداشت و حبس بدون محاکمه است که به مقام های اسرائیلی اجازه می‌دهد فلسطینیان را بدون کیفرخواست و حکم قضایی تا شش ماه زندانی کنند.

این سیاست در حالی با انتقاد و ابراز نگرانی های گسترده مواجه شده است که پارلمان اسرائیل، کنست، حدود دو هفته قبل با پیش‌نویس یک قانون جنجالی مبنی بر زندانی کردن کودکان فلسطینی زیر 14 سال موافقت کرد.

طرح زندانی کردن کودکان فلسطینی زیر 14 سال، سال گذشته (2015 میلادی) در کابینه اسرائیل مطرح شد .

آزار و شکنجه کودکان فلسطینی دربند اسرائیل

این در حالی است که کودکان فلسطینیِ اسیر در زندان‌ها و بازداشتگاههای اسرائیل می‌گویند در زمان بازداشت و بازجویی مورد آزار و شکنجه قرار گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری معا، هبه مصالحه از وکلای کمیته امور اسرای فلسطینی که با نوجوانان فلسطینی دربند اسرائیل ملاقات داشته است، در بیانیه ای اعلام کرد نوجوانان فلسطینی هنگام بازداشت و بازجویی توسط نظامیان رژیم اسرائیل مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار می‌گیرند و با تهدید، ارعاب و حملات فیزیکی مواجه می‌شوند.

 به گفته مصالحه، محمد عبدالحافظ عطیه، نوجوان 15 ساله فلسطینی، که 19 آوریل به همراه 31 فلسطینی دیگر در حملات نظامیان اسرائیل در شرق بیت المقدس به اتهام مواردی چون پرتاب سنگ دستگیر شده است، می‌گوید بعد از دستگیری با ضرب و شتم سربازان اسرائیل مواجه شده و از ناحیه سر، کمر و شکم هدف ضربات اسرائیلی‌ها قرار گرفته است.

تصویر آرشیوی از یک نظامی اسرائیل هنگام بازداشت یک کودک فلسطینی در روستای نبی صالح در کرانه باختری

 عطیه همچنین گفته است، هنگام انتقال به بازداشتگاه نیز با کوچکترین حرکت، از سوی نظامیان اسرائیل «سیلی» خورده است.

 نظامیان اسرائیلی سپس این نوجوان زندانی را به بازداشتگاه برده و وی را چشم و دست بسته مجبور می‌کنند به مدت 10 ساعت زانو بزند.

 محمد عرفات عبیدت، نوجوان 16 ساله فلسطینی، نیز که 19 ماه می بعد از حمله نیروی نظامی و پلیس اسرائیل به منزلش دستگیر شده است، در دیدار با وکیل کمیته امور زندانیان فلسطینی به توضیح آزار و اذیت و شکنجه گری اسرائیل هنگام بازداشت و بازجویی پرداخته است.

 وی نیز در هنگام انتقال به بازداشتگاه هدف ضربات دست و حملات فیزیکی اسرائیلی ها قرار گرفته و در حالی که دست و پاهایش به صندلی بسته بوده به مدت شش ساعت بازجویی شده است.

 عرفات می‌گوید بازجوی اسرائیلی با ضرب و شتم و زدن سیلی از وی می خواستند به جرمهایی که مرتکب نشده است، اعتراف کند.

 عبیدت 14 روز بدون هرگونه روند قضایی و تفهیم اتهام زندانی می شود و در 17 جلسه مورد بازجویی قرار می گیرد و سپس به زندان اسرائیل انتقال می یابد.

 عبیدت می گوید در زمان محاکمه نیز زندانیان با سختی فراوان مواجه بودند چرا که هنگام نقل و انتقال به جلسه استماع دادگاه با برخورد «بسیار بد» و ضرب و شتم بی دلیل نگهبانان همراه مواجه بوده و از هر گونه آب آشامیدنی و یا رفتن به دستشویی در زمان رفت و برگشت محروم بوده اند.

http://217.218.67.233/photo/20150608/0305fc37-957d-4ea6-821c-52e048e1b06b.jpg
تصویر یک کودک فلسطینی که در حمله نظامیان اسرائیل بازداشت شده است

 مصالحه همچنین در گزارش خود به بیان تجربه های مشابه از سوی چند نوجوان دیگر فلسطینی هنگام بازداشت و بازجویی در زندان های اسرائیل پرداخته است.

 وی در حالی این گزارش را منتشر کرد که دو روز قبل از آن «جامعه اسرای فلسطینی» با انتشار بیانیه اعلام کرد فلسطینی ها هنگام بازداشت در زندان عتصیون با حملات فیزیکی مواجه شده و بر اساس گزارشهای رسیده سربازان اسرائیل در برخورد با یک زندانی 16 ساله از شوک الکتریکی استفاده کرده‌اند.

 سازمان بین المللی دفاع از کودکان نیز ماه گذشته در گزارش خود اسنادی را منتشر کرد که از آزار و اذیت کودکان فلسطینی در زمان بازداشت و شیوه های خشونت آمیز نظامیان اسرائیل هنگام بازجویی برای اعتراف گیری اجباری حکایت داشت.

بر اساس گزارش «کمیته رسیدگی به امور زندانیان فلسطینی»، نظامیان اسرائیل تنها از آغاز سال 2016 میلادی تاکنون 560 کودک فلسطینی را بازداشت کرده‌اند و  110 کودک فلسطینی از جمله چهار دختر و 10 پسر همچنان در اسارت اسرائیل به سر می‌برند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 

 

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku