دو بار حبس ابد؛ مجازات پیشنهادی دادستان‌های ترکیه برای گولن

فتح‌الله گولن، شخصیت مذهبی مخالف دولت ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دادستان‌های ترکیه خواستار صدور حکم 2 بار حبس ابد و 1900 سال حبس برای فتح‌الله گولن، شخصیت مذهبی مخالف دولت که آنکارا وی را عامل اصلی کودتای نافرجام می‌داند، شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، دادستان‌های منطقه اوسک در غرب این کشور، در یک کیفرخواست 2 هزار و 527 صفحه‎ای گولن را که در تبعید خودخواسته در پنسیلوانیای امریکا به سر می‌برد، به «تلاش برای برهم زدن نظم در کشور با استفاده از زور» و «تشکیل و مدیریت یک گروه تروریستی مسلح» متهم کرده‌اند.

این پرونده پیش از کودتای نافرجام ترکیه علیه گولن به جریان افتاده بود. بر اساس این گزارش در این پرونده مجموعاً 111 نفر متهم به تأمین مالی «گروه تروریستی فتح‌الله گولن» و تلاش برای سرنگون کردن دولت ترکیه شده‌اند.

دست‌کم 13 نفر از 111 مظنون این پرونده هنوز در بازداشت به سر می‌برند و تمام آن‌ها به مجازات‌های مختلفی از جمله حبس ابد محکوم شده‌اند.

یک دادستانی محلی ترکیه در تاریخ 8 مرداد 1395 در کیفرخواستی در مورد کودتای نافرجام اخیر این کشور ادعا کرد سازمان جاسوسی امریکا (سیا) و اف‌بی‌آی پیروان گولن را آموزش داده‌اند. در این کیفرخواست همچنین هدف این کودتا«تضعیف دولت و سرنگون کردن آن» عنوان شده بود.

گولن با وجود اینکه در امریکا زندگی می‌کند اما متحدان و هواداران بسیاری در پلیس و قوه قضاییه، رسانه‌ها، بازار و نظام آموزشی ترکیه دارد. آنکارا معتقد است وی از طرفدارانش برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می‌کند.

گولن بارها هر گونه دست داشتن در این کودتا را رد کرده و هشدار داده که این اتهامات می‌تواند یکی از شگردهای حزب حاکم ترکیه (حزب عدالت و توسعه) برای مستحکم کردن جایگاه خود در رأس قدرت باشد.

در همین راستا دادگاهی در استانبول 14 مرداد 1395 حکم بازداشت گولن را صادر کرد. دادستانان در این حکم گولن را به صدور فرمان اجرای کودتای نافرجام در این کشور متهم کردند.

روز 13 آگوست (23 مرداد) نیز دادستانی استانبول با ارسال نامه‌ای به واشنگتن خواستار بازداشت گولن شد.

حضور مردم ترکیه در اطراف تانک‌های رها شده کودتاچیان بعد از شکست کودتا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، بارها غرب را به حمایت از کودتاچیان متهم کرده و به واشنگتن هشدار داده است در صورتی که گولن را به ترکیه مسترد نکند، به روابط دو کشور آسیب خواهد زد.

اردوغان همچنین امریکا را به مخفی کردن گولن و پناه دادن به وی متهم و تلویحاً با اشاره به مداخله خارجی در کودتای نافرجام در این کشور، آن را «سناریویی که از خارج نوشته شده بود»، توصیف کرد.

وی 20 مرداد با بیان این جمله که از امریکا می‌خواهد گولن را به ترکیه مسترد کند، گفت امریکا باید بین ترکیه و گولن یکی را انتخاب کند.

اردوغان خاطرنشان کرد ترکیه برای اثبات آنچه که ایفای نقش گولن در کودتای نافرجام در این کشور می‌خواند «85 جعبه حاوی پرونده» به واشنگتن ارسال کرد.

در کودتای نافرجام بامداد 26 تیر 1395 در ترکیه گروهی از نیروهای ارتش این کشور با هدف سرنگونی دولت یک عملیات نظامی را در استانبول و آنکارا آغاز کرده بودند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی خنثی شد. در جریان این کودتا حدود 300 تن کشته و هزار نفر زخمی شدند.

عقب‌نشینی ترکیه از مجازات اعدام

بن علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، سه‌شنبه اعلام کرد از درخواست خود برای اعدام کودتاچیان صرف‌نظر کرده و بهتر است که آنها در دادگاه محاکمه شوند.

وی پیش‌تر نیز در عقب نشینی آشکار از مواضع قبلی خود گفت نباید دربارۀ اعدام کودتاچیان با عجله تصمیم گرفته شود.

اردوغان پیش‌تر خواهان اجرای مجدد حکم اعدام برای کودتاچیان شده بود. مردم ترکیه نیز با برگزاری اجتماعاتی خواستار اعدام عاملان این کودتا شده بودند. ترکیه در روند عضویت در اتحادیه اروپا از سال 2004 مجازات اعدام را از سیستم قضایی خود حذف کرده بود.

این در حالی است که یکی از شروط مهم برای عضویت در اتحادیه اروپا، حذف مجازات اعدام است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku