News   /   ايران

خوشرو: سکوت سازمان ملل خیانتی در حق کودکان قربانی در یمن است

غلامعلی خوشرو، نمایندۀ دائم ایران در سازمان ملل متحد

نمایندۀ دائم ایران در سازمان ملل متحد می‌گوید بی‌توجهی این سازمان به یافته‌های کارشناسان دربارۀ جنایات ائتلاف تحت امرِ عربستان سعودی در یمن، خیانتی در حق کودکان قربانی در این کشور است.

غلامعلی خوشرو در نشست بحث عمومیِ شورای امنیت سازمان ملل تأکید کرد این سازمان به دلیل فشارهای سیاسی نسبت به سرنوشت کودکان قربانی در یمن، بی‎توجهی و سکوت کرده است.

وی در این نشست که موضوع آن کودکان و مخاصمات مسلحانه بود و با حضور نمایندگان 70 کشور برگزار شد، این سؤال را مطرح کرد: «آیا حملات هوایی در یمن که تا کنون منجر به قتل صدها کودک یمنی شده، جز رشد (گروه‎های تروریستی) القاعده و داعش دستاوردی به همراه داشته است؟» 

خوشرو افزود: «اگر وجدان جامعه جهانی نسبت به کشتار کودکان یمنی به خواب فرو رفته، آیا می‎تواند نسبت به تهدید راهبردی رشد و گسترش افراطی گری و تروریسم نیز آسوده خاطرباشد؟»

نمایندۀ دائم ایران در سازمان ملل، اعمال فشار و نفوذ سیاسی در برابر مقابله با کشتار کودکان و نابودی مدارس و بیمارستان‎ها را «تأسف‌آور و نگران‌کننده» دانست و افزود: «سال گذشته رژیم اسرائیل علیرغم جنایات آشکار خود علیه کودکان در غزه در فهرست سیاه سازمان ملل قرار نگرفت و امسال نیز در مورد یمن شاهد بودیم که چگونه ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، که بر اساس یافته های مستند کارشناسان سازمان ملل به عنوان مسئول کشتار غیرنظامیان و از جمله 785 کودک یمنی شناخته شد، ابتدا در فهرست سیاه سازمان ملل متحد قرار گرفت، اما با شگفتی تمام نام این ائتلاف در اثر اعمال فشارهای سیاسی و مالی از آن فهرست خارج شد.»

سازمان ملل چندی پیش با انتشار گزارشی نام عربستان را در فهرست ناقضان حقوق کودکان قرار داد و اعلام کرد این رژیم در سال گذشته مسئول مرگ 60 درصد از 785 کودک کشته شده در یمن بوده است. با وجود این، دبیرکلِ این سازمان چندی بعد در تاریخ 17 خرداد نام عربستان را از این فهرست خارج و اعلام کرد پیشنهاد عربستان سعودی را برای تجدید نظر در مورد ارقام ذکر شده در این گزارش پذیرفته است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد (عکس از خبرگزاری فرانسه)

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل روز سه‌شنبه (12 مرداد) در گزارشی به شورای امنیت دربارۀ تصمیم بحث برانگیزش برای حذف موقت نام ائتلاف سعودی از فهرست ناقضان حقوق کودکان از عربستان سعودی خواست اقدامات بیشتری «برای حفاظت از کودکان یمنی» در راستای رفع «نگرانی‌های جدیِ» موجود، انجام دهد. 

خوشرو سکوت سازمان ملل در برابر بمباران‎های هواییِ ائتلاف سعودی که به 49 مدرسه و بیمارستان آسیب زده و موجب مرگ صدها کودک بی‌گناه شده است را عامل بی‌اعتباریِ گزارش‌های سازمان ملل و موجب آسیب‌زدن به شالودۀ حقوق بین‌المللیِ بشردوستانه دانست.

به گفتۀ وی بر اساس آخرین گزارش بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، حمله به کودکان در یمن طی یک سال گذشته شش برابر افزایش یافته و به 1953 مورد رسیده است.

وی افزود در نتیجه این حملات و تنها در فاصله یک سال 785 کودک یمنی جان باخته‎اند که حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی مسئول 60 درصد این جنایات بوده است.

عربستان سعودی از فروردین 1394 به بهانه بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن، و تضعیف جنبش مردمی انصارالله، حملات هوایی خود به این کشور فقیر عربی را آغاز کرد. به گفتۀ منابع یمنی در این حملات تاکنون حدود 10 هزار نفر کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شده‌اند. این در حالی است که سازمان ملل تعداد کشته شدگان در جنگ یمن را حدود 6 هزار و 400 نفر اعلام کرده است. 

اسرائیل به کیفر جنایات خود نرسید

خوشرو وضعیت کودکان به ویژه در نوار غزه و یمن را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد و گفت گروه‌‏های تروریستی و افراط‌گرا همچون داعش، القاعده و بوکوحرام نیز همچنان به حملات خود علیه کودکان، مدارس و بیمارستان‎ها و نقض آشکار حقوق کودکان به ویژه کودکان اقلیت‌ها، ادامه می‎دهند.

نمایندۀ ایران در سازمان ملل همچنین با اشاره به جنایات رژیم اسرائیل طی سال‌های گذشته علیه کودکان یمنی، گفت: «در نتیجۀ تهاجم ارتش اسرائیل به غزه دست‎کم 540 کودک فلسطینی جان باختند و 2955 کودک زخمی شدند که از میان آن‌ها حدود یکهزار کودک تا پایان عمر خود دچار معلولیت خواهند بود، اما این رژیم هرگز بخاطر این جنایات در تهاجم غزه به کیفر نرسید.»

رژیم اسرائیل اوایل ژوئیه سال 2014 (اواسط تیر 1393) جنگی علیه نوار غزه به راه انداخت. در این تجاوز 50 روزه که 26 اوت 2014 (4 شهریور 1393) پایان یافت حدود 2 هزار و 200 فلسطینی کشته شدند.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku