News   /   ايران

تحویل رسمی نامه اعتراض‌آمیز ایران به آژانس انرژی اتمی

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران

نامۀ اعتراض‎آمیزِ تهران دربارۀ درزِ اطلاعاتِ محرمانۀ برنامۀ هسته‎ای ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحویل داده شد.

براساس گزارش خبرگزاری تسنیم این نامه به صورت رسمی روز دوشنبه (4 مرداد) به مقر این آژانس در وین، پایتخت اتریش تحویل داده شد.

پیشتر و در پی انتشار خبری در خبرگزاری اسوشیتدپرس که در آن بخش‌هایی از برنامۀ بلندمدت غنی‎‏سازی اورانیوم در ایران و طرح و توسعۀ برنامۀ هسته‌‎ای ایران ذکر شده بود، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، از آماده سازی این نامه خبر داده بود.

کمالوندی گفته بود: «اگر افشای اطلاعات واسناد محرمانه باب شود سندهای محرمانه دیگری نیز وجود دارد که انتشار آن از نظر فنی و امنیتی به مصلحت نیست و باید جلو این رویه گرفته شود و به همین علت به آژانس اعتراض می کنیم.»

وی افزود: «البته کل سند بیرون نیامده، اما بخشهایی از آن منتشر شده که آن‎‏چه انتظار می‏‎رود حفاظت از اسناد محرمانه کشورهای مختلف است که دراختیار آژانس قرار می‌‎گیرد.»

معاون حقوقی و امور بین‎‏الملل سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: «ما وقتی پروتکل الحاقی را امضا میکنیم حتی اگر برجام هم در میان نباشد این اطلاعات باید به آژانس داده شود و آژانس نیز متقابلاً موظف به حفاظت از این اطلاعات است.»

در سال 1993 میلادی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تقویت و گسترش نظام پادمان‌های آژانس، پروتکل الحاقی را تدوین کرد و در سال 1997 میلادی به تصویب شورای حکام رساند. 

نظارت آژانس تا پیش از پروتکل الحاقی براساس پادمان‌ها و نظارت‌های کلاسیک آن انجام می‌گرفت، اما تصویب پروتکل الحاقی، اجازه قانونی را برای بازرسی‌های گسترده‌تر و سرزده از کشورهای عضو پیمان عدم اشاعه تسلیحات هسته‎ای (NPT) فراهم می‌کند. کشورهای عضو آژانس باید این پروتکل را به عنوان «ضمیمه توافق جامع پادمان» بپذیرند.

ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان تیر ماه سال 1394 در وینِ اتریش به توافق رسیدند و پس از اجرای تعهدات دو طرف، با اجرایی شدن برجام در 27 دی ماه سال گذشته اعلام شد تحریم‌های ضدایرانی لغو می‌شوند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku