News   /   ايران

صالحی: تعهدات نقض شود فوراً به شرایط قبلی باز می‌گردیم

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی (30 تیر 95، عکس از خبرگزاری صدا و سیما)

رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گوید در صورت نقض توافق هسته‌ای با 1+5، آمادگی بازگشت سریع به مرحله قبل از برجام در میان کارشناسان ایرانی وجود دارد. 

علی اکبر صالحی روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه اول سیما گفت کارشناسان ایرانی سازوکاری را تعبیه کرده‌اند که در صورت نقض برجام «ما می‌توانیم در اسرع وقت به شرایطی به مراتب بالاتر از شرایط قبل (از برجام) برسیم. این البته زمانی اتفاق خواهد افتاد که طرف مقابل برجام را نقض کند و این نقض مورد تایید هیأت نظارت بر برجام قرار گرفته باشد.»

صالحی درباره درخواست رئیس مجلس از دولت برای ارائه طرح راه اندازی کارخانه غنی سازی گفت: «منظور آقای لاریجانی از ایجاد کارخانه غنی سازی، بحث بازگشت پذیری بود و کارخانه جدیدی در دستور کار نیست.»

ایران و گروه 1+5 متشکل از کشورهای امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در تاریخ 23 تیر 1394 بر سر برجام به توافق رسیدند. براساس برجام، ایران متعهد شد تا برخی از فعالیت‌های اتمی خود را محدود کند و در عوض تحریم‌های بین المللی و یک جانبه مربوط به موضوع اتمی لغو شود. گفتنی است، ایران بارها امریکایی‌ها را به سنگ اندازی در مسیر اجرای برجام محکوم کرده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین به موضع‌گیری خوب لاریجانی و همچنین تماس تلفنی ظریف با بان کی‌مون اشاره کرد و افزود: «گزارش دبیرکل بی‌طرفانه نبود و فکر می‌کنیم پخت و پزی در کار است. مسئولان ایران هشیار و بیدار هستند و اوضاع را رصد می‌کند و اگر برجام نقض شود از جهت برگشت‌پذیری آمادگی لازم را داریم.»

وی درباره اتهام وارد شده به ایران در خصوص اینکه تهران اقدام به خرید یک سری تجهیزات مرتبط با صنعت هسته‌ای از طریق کانال‌های غیر رسمی کرده است، گفت: «در برجام کانال خرید دیده شده و ما از طریق این کانال خرید اقدام می‌کنیم.»

صالحی درباره موضع غربی‌ها نیز گفت: «در این یکی دو ماه اخیر شاهد تناقض‌گویی‌هایی در بین غربی‌ها هستیم. برخی از اعضای اتحادیه اروپا در جهت تقویت برجام صحبت می‌کنند و تعدادی هم صحبت‌های غیرقابل توجیهی دارند.»

صالحی با اشاره به موضع‌گیری‌های موگرینی، مرکل و نماینده فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت: «موگرینی تاکید دارد طرفین باید به برجام متعهد باشد ولی از طرفی برخی از کشورها مانند فرانسه و آلمان مواضع دیگری را مطرح می‌کنند و این نشان‌دهنده وجود تناقض در بین غربی‌هاست و ما می‌خواهیم ببینیم این تناقض‌گویی‌ها چگونه باید رفع شود.»

صالحی در واکنش به ادعای مطرح شده از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس در خصوص وجود سند محرمانه‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «ما برنامه ۱۵ ساله سیر تحول صنعت هسته‌ای کشور را تدوین کرده و به تصویب شورای‌عالی امنیت ملی کشور رسانده‌ایم و در چارچوب پروتکل الحاقی به آژانس بین‌اللمی انرژی اتمی اعلام کردیم.»

وی ادامه داد: «با توجه به افق بلند مدت برنامه هسته‌ای ایران، تقاضا داریم این سند محرمانه بماند. البته توافقی با ۱+۵ داشتیم که برنامه را به مشارکت با آنها هم قرار دهیم و قرار نیست این برنامه اعلام شود.»

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: «اگر آنها می‌خواهند این کار را انجام دهند و سند را منتشر کنند ما مشکلی نداریم اما موافق این نیستیم که برنامه در معرض عموم قرار بگیرد، اما خود آنها اختلافات و تناقض‌هایی را در تصمیماتشان دارند.»


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku