وزارت اطلاعات ترکیه: کودتا سرکوب شد

مردم ترکیه در کنار یک تانک ارتش پس از ناکامی کودتا در شهر استانبول، 26 تیر 1395 (عکس از رویترز)

به دنبال انتشار گزارش‌هایی از وقوع کودتا در ترکیه و سرنگونی دولت، سازمان اطلاعات ملی ترکیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد تلاش برای کودتا در این کشور سرکوب شده و شرایط به حال عادی بازگشته است. ساعت 23:30 جمعه به وقت محلی (حوالی یک بامداد به وقت تهران) ارتش ترکیه اعلام کرد علیه دولت اردوغان کودتا کرده است. به دنبال آن، گروهی از نیروهای ارتش همراه با ادوات نظامی در استانبول و آنکارا وارد خیابان‌ها شدند و اعلام کردند، کنترل امور را در دست گرفته‌اند و مناطق مختلف از جمله فرودگاه‌ها، پارلمان و ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی را تحت کنترل خود در آوردند و درگیری‌های شدیدی در برخی مناطق روی داد.

*** اردوغان در جمع هوادارانش در استانبول، از آمریکا خواسته است فتح الله گولن را به ترکیه مسترد کند. گولن در تبعیدی خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد. 

*** فتح الله گولن، رهبر جنبش موسوم به خدمت، که به هدایت کودتای ترکیه متهم است، در پیامی اعلام کرد ممکن است کودتا در ترکیه صحنه سازی بوده باشد. 

*** اردوغان در جمع هوادارانش در استانبول گفت اجرای مجازات اعدام ممکن است در پارلمان مورد بحث قرار گیرد. وی افزود گفت تلاش برای کودتا توسط یک اقلیت در ارتش انجام شده است.

*** به گفته مقامات و رسانه‌های ترکیه، ژنرال اردل اُزترک فرمانده ارتش سوم که فرماندهی نیروهای نظامی این کشور در استانبول را در اختیار داشت، پس از کودتای نافرجام به اتهام خیانت بازداشت شده است.

*** مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت وی در گفتگوی تلفنی با جان کری وزیر خارجه امریکا تصریح کرده است که طرفداران فتح الله گولن عامل کودتای نافرجام ترکیه بوده‌اند. وی گفت اما در این گفتگوی تلفنی درباره استرداد احتمالی گولن صحبتی نشده است.

*** به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ترکیه در حمایت از اردوغان در شهر استانبول تجمع کردند.

*** وزیر دفاع ترکیه گفت: «هنوز بسیار زود است که بگوییم تهدید کودتا به طور کامل از بین رفته است.»

*** به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ترک، دولت آنکارا آلب ارسلان آلتان یکی از اعضای دادگاه قانون اساسی را در پی کودتای نافرجام بازداشت کرده است.

*** فرمانده ارتش دوم ترکیه، یکی از ارشدترین مقام نظامی این کشور، در پی کودتای نافرجام دستگیر شده است. ارتش دوم ترکیه، مسئول حفاظت از منطقه آناتولی و همچنین گشت زنی در مرزهای ایران، سوریه و عراق است.

*** چهار هزار نفر از شهروندان ترکیه با برگزاری اجتماعی نزدیک سفارت این کشور در وین، پایتخت اتریش از اردوغان حمایت کردند.

*** چهار حزب اصلی ترکیه که نمایندگان مجلس را تشکیل می‌دهند، با انتشار بیانیه‌ای مشترک کودتای نظامی در این کشور را محکوم کردند.

اجتماع مخلفان کودتا مقابل ساختمان مجلس ترکیه در آنکارا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

*** پیتر کوک سخنگوی پنتاگون گفت امریکا برای همکاری با مقامات ترکیه به منظور از سرگیری حملات به مواضع داعش از طریق پایگاه هوایی اینجرلیک، تلاش می‎کند.

*** ییلدریم گفت: «امروز روزی است که همه احزاب به کودتا نه گفتند؛ همکاری در پارلمان، آغازی جدید از تعاملات خواهد بود.»

*** به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین: دولت ترکیه پایگاه هوایی اینجرلیک را تعطیل کرده و برق ان را قطع کرده است.

*** گزارش‌های منتشره حاکی است، امریکا حملات هوایی خود علیه داعش از پایگاه اینجرلیک ترکیه را به حال تعلیق درآورده است.

سخنرانی بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه در نشست فوق العاده مجلس این کشور (عکس از خبرگزاری فرانسه)

*** بینالی ییلدریم در پارلمان ترکیه گفت کودتاچیان سرباز نیستند، بلکه تروریست‌هایی هستند که شب گذشته پارلمان را هدف قرار دادند.

*** آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان کودتای نظامی در ترکیه را محکوم کرد و گفت برلین در کنار افرادی که از دموکراسی و حکومت قانون در ترکیه دفاع می کنند، ایستاده است. مرکل افزود: «مرگ تعداد زیادی از مردم در کودتای نافرجام در ترکیه غم انگیز است. خونریزی در ترکیه باید اکنون متوقف شود.»

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

*** کاخ سفید اعلام کرد، تیم امنیت ملی امریکا به ریاست باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور به منظور بررسی آخرین تحولات ترکیه تشکیل جلسه می‌دهد.

*** به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ترک، عملیات ترکیه در مقر ستاد مشترک ارتش این کشور علیه کودتاچیان به پایان رسیده است.

*** مقامات خطوط هواپیمایی ترکیش ایرلاین می‎گویند برنامه پروازها در فرودگاه بین‎المللی استانبول به حال عادی بازگشته اما ممکن است تاخیرهایی در برخی پروازها صورت گیرد.

*** مقامات ترکیه روز سه شنبه 2 هزار و 745 قاضی را که از کودتاچیان حمایت کرده بودند، از سمت خود برکنار کردند.

*** جان کری وزیر خارجه امریکا گفت واشنگتن هنوز درخواستی برای استرداد فتح الله گولن، روحانی مخالف ترکیه، دریافت نکرده است.

*** به گفته منابع امنیتی، حدود 100 نفر از نیروهای مسلح ترکیه در پایگاه هوایی دیاربکر در جنوب شرق این کشور، به اتهام ارتباط داشتن با کودتای نافرجام بازداشت شده‌اند.

*** به گزارش خبرگزاری آناتولی، 5 نفر از اعضای دیوان عالی قضایی ترکیه به دنبال کودتای نافرجام در این کشور از سمت خود برکنار شده‌اند.

*** منابع آگاه در دولت یونان گفتند آتن درخواست پناهندگی سربازان ترک را که با بالگرد به این کشور پناهنده شدند، بررسی می‌کند.

*** اردوغان در پیامکی که به صورت انبوه برای مردم ترکیه ارسال شده، از آنان خواسته است تا برای دموکراسی و صلح «ایستادگی» کنند.

*** مقامات نیروی دریایی ترکیه از بازگشایی تنگه بسفر و عادی سازی رفت و آمد در این منطقه خبر داده اند.

*** یکی از مقامات نظامی یونان گفت گروهی از نظامیان کودتاچی ترکیه که سوار بر یک قایق بودند، بازداشت شده‌اند. این مقام افزود، این عده از یونان درخواست پناهندگی کرده بودند.

*** رئیس خطوط هواپیمایی ترکیش ایرلاین به سی‌ان‌ان ترک گفت پروازهای این شرکت از ساعت 11 به وقت گرینویچ به حالت عادی باز می‌گردد.

*** پلیس مرزی ترکیه گفت مرزهای این کشور با بلغارستان باز شده است.

*** رجب طیب اردوغان در پیامکی از مردم ترکیه خواست تا در خیابان‌ها حضور داشته باشند.

*** مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه از یونان خواسته است تا 8 سرباز فراری را که با بالگرد در این کشور فرود آمدند، به آنکارا بازگرداند.

*** پلیس یونان اعلام کرد یک فروند بالگرد نظامی ترکیه با 8 سرنشین در شمال یونان فرود آمده که نیروهای پلیس همه آنها را دستگیر کرده‎اند.

*** بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه گفت در خلال کودتای ترکیه 161 نفر کشته و یک هزار و 440 نفر زخمی شدند. نخست وزیر ترکیه ادامه داد در میان نظامیان بازداشت شده سربازان عادی و افسران عالی رتبه هستند.

*** امید دوندار، فرمانده موقت ستاد مشترک ارتش ترکیه گفت شمار زیادی از فرماندهان ارتش توسط کودتاچیان گروگان گرفته شده بودند. وی در سخنانی که از شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ترک به صورت زنده پخش شد، گفت ترکیه به کودتا پایان داده است و این موضوع دیگر تکرار نخواهد شد.

اردوغان: کودتا تمام شد

*** رئیس جمهور ترکیه گفت اوضاع تحت کنترل است و کودتا تمام شده است.

*** فرمانده موقت ستاد مشترک ارتش ترکیه گفت 104 تن از کودتاچیان کشته شده‌اند. امید دوندار گفت یک هزار و 563 سرباز در ارتباط با این کودتا بازداشت شده‌اند. دوندار گفت هر کسی که به کشور خیانت کرده باشد، به سزای عملش می رسد.

امید دوندار، فرمانده موقت ستاد مشترک ارتش ترکیه

*** به گفته مقامات ترکیه، عملیات برای بازپس گیری کنترل مقر نیروهای مسلح در آنکارا هنوز ادامه دارد.

*** دفتر ریاست جمهوری ترکیه در پیامی در صفحه توییتر خود اعلام کرد ممکن است یک شورش دیگر در هر زمانی روی دهد، ما باید در خیابان‌ها بمانیم و کنترل اوضاع را در دست داشته باشیم.

افزایش تعداد کشته‎ها

*** خبرگزاری آناتولی گزارش داد تلفات کودتا در ترکیه به 90 نفر افزایش یافته است. در این ناآرامی‌ها همچنین یک هزار و 154 نفر زخمی شده‌اند.

*** رسانه‌های ترکیه، حدود 200 تن از سربازان کودتاچی خود را تسلیم نیروهای امنیتی کرده‌اند.

*** در پی کودتا در ترکیه، پارلمان این کشور جلسه‌ای فوق العاده تشکیل داده است.

*** به گفته مقامات ترکیه، در پی کودتای شب گذشته، در مجموع یک هزار و 563 پرسنل نظامی بازداشت شده‌اند.

*** صلیب سرخ ترکیه از زخمی شدن دستکم یک هزار نفر در پی کودتا در این کشور خبر داده است.

*** به گفته منابع اطلاعاتی در ترکیه، آژانس اطلاعاتی این کشور همراه با نیروهای امنیتی علیه کودتاچیان در استانبول و آنکارا همکاری می‌کنند. منابع اطلاعاتی ترکیه می گویند مقر آژانس اطلاعات این کشور در خلال این کودتا چندین بار مورد حمله هوایی بالگردها و همچنین رگبار مسلسل قرار گرفت و هاکان فیدان، وزیر اطلاعات، هم اکنون در مکانی امن است.

*** به گفته مقامات ارشد ترکیه، هلوسی آکار، فرمانده ستاد مشترک ارتش این کشور که از سوی کودتاچیان به گروگان گرفته شده بود، آزاد شده است.

 بازداشت 5 ژنرال ارتش

*** به گفته مقامات ارشد ترکیه، در پی وقوع کودتا، 29 سرهنگ و 5 ژنرال ارتش از سمت خود برکنار شده‌اند.

*** به گفته مقامات ارشد ترکیه، مقرهای اصلی ارتش این کشور هم اکنون تحت کنترل نیروهای دولتی قرار دارد اما گروه‌های کوچکی از کودتاچیان هنوز در حال مقاومت هستند. مقامات ارشد ترکیه می گویند بالگردهای نظامی که در کنترل شورشیان است، به سرعت پایین آورده خواهند شد.

*** به گزارش رسانه های ترکیه، 754 نیروی ارتش این کشور به دنبال کودتا دستگیر شده‌اند.

بیانیه کودتاچیان

*** کودتاچیان که خود را «جنبش صلح در خانه» معرفی کرده‌اند در بیانیه‌ای که از دفتر رسانه‌ای ستاد مشترک ارتش ترکیه منتشر شد، اعلام کردند نیروهای حامی کودتا هنوز به صورت مصمم در حال مبارزه با نیروهای دولتی هستند.

*** کودتاچیان در ارتش ترکیه با انتشار بیانیه‌ای از مردم این کشور خواسته‌اند تا همچنان در منازل خود بمانند.

*** فتح الله گولن، مخالف اصلی دولت ترکیه، در بیانیه‌ای هرگونه مداخله نظامی در سیاست‌های داخلی این کشور را محکوم کرد.

*** خبرگزاری آناتولی گزارش داد، کودتاچیان دو بمب را در مقابل کاخ ریاست جمهوری در آنکارا منفجر کردند که بر اثر آن دستکم 5 نفر زخمی شدند.

*** شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ترک به نقل از وزیر دادگستری ترکیه گزارش داد نیروهای امنیتی تاکنون 336 نفر از کودتاچیان را بازداشت کرده‌اند.

سخنان اردوغان

*** رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از مردم و هواداران خود خواست تا زمان بازگشت شرایط به حال عادی، میادین اصلی شهرهای بزرگ را ترک نکنند. وی پیشتر از مردم خواسته بود تا برای مقابله با کودتاچیان و از بین بردن حکومت نظامی اعلام شده از سوی آنان، به صورت گسترده در میادین اصلی شهرها تجمع کنند.

*** اردوغان همچنین گفته است هتلش در منطقه تفریحی مارماریس در سواحل دریای اژه پس از آنکه وی این مکان را ترک کرده، بمباران شده است.

*** رئیس جمهور ترکیه گفت پرواز خطوط هواپیمایی ترکیه از سر گرفته شده است.

*** به گزارش سی‌ان‌ان ترک، نیروهای دولتی ترکیه یک فروند بالگرد نظامی را که به سوی دفاتر شبکه ماهواره‌ای دولتی این کشور تیراندازی می‌کرد، ساقط کرده اند.

*** در حالی که هنوز از سرنوشت فرمانده نیروهای مسلح ترکیه خبری در دست نیست، مقامات این کشور ژنرال امید دوندار را به عنوان رئیس موقت ستاد مشترک نیروهای مسلح منصوب کردند.

بمباران کودتاچیان

*** منابع خبری به نقل از دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کردند، هواپیماهای اف-16 ارتش ترکیه تانک های کودتاچیان را در اطراف پارلمان و کاخ ریاست جمهوری هدف قرار دادند.

*** به گزارش رویترز، یکی از رهبران کودتای ترکیه که در بازداشت نیروهای امنیتی است، به همه کودتاچیان دستور داد تا خود را تسلیم نیروهای امنیتی کنند.

*** تصاویر تلویزیونی در ترکیه حاکی است، دهها تن از سربازان شورشی خود را در پل بسفر در شهر استانبول تسلیم نیروهای دولتی کرده‌اند.

*** شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ترک که کنترل آن به دست کودتاچیان افتاده بود، بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفته است. همچنین دفتر روزنامه حریت ترکیه نیز در کنترل کودتاچیان بود که به نظر می‌آید نیروهای دولتی کودتاچیان را بیرون رانده‌اند.

*** دفتر دادستانی ترکیه اعلام کرد در خلال این کودتا دستکم 60 نفر کشته شده اند؛ پیشتر شماری قربانیان 42 نفر اعلام شده بود. به گفته منابع بیمارستانی، تاکنون دستکم در درگیری ها در استانبول 150 نفر زخمی و روانه مراکز درمانی شده اند.

نشست اضطراری پارلمان

*** به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، نخست وزیر ترکیه همه نمایندگان پارلمان را برای نشستی اضطراری فرا خوانده است.

*** مردم معترض به کودتا با حضور در خیابان های شهرهای مختلف و حضور یافتن در کنار نیروهای ارتش، اعلام همبستگی خود را با دولت این کشور اعلام کردند.

*** به گفته منابع امنیتی ترکیه، تاکنون در این درگیری‌ها دستکم 42 نفر کشته شده‌اند.

*** به گفته منابع امنیتی ترکیه، حملات کودتاچیان به ساختمان پارلمان ترکیه در شهر آنکارا همچنان ادامه دارد. برخی گزارش‌ها حاکی است، بامداد شنبه بمبی در ساختمان پارلمان منفجر شده است.

*** به گزارش خبرگزاری سی ان ان ترک، بینالی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه، از کشته شدن یک ژنرال ارتش که از عوامل کودتا بود، خبر داد.

سرنوشت هلوسی آکار

*** رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در بدو ورود به استانبول از سرنوشت «هلوسی آکار» رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه که گفته می شود از سوی کودتاچیان ربوده شده است، اظهار بی اطلاعی کرد. اردوغان همچنین گفته است هتلش در منطقه تفریحی مارماریس در سواحل دریای اژه پس از آنکه وی این مکان را ترک کرده، بمباران شده است.

بیانیه سازمان اطلاعات ملی ترکیه

*** سازمان اطلاعات ملی ترکیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد تلاش برای کودتا در این کشور سرکوب شده و شرایط به حال عادی بازگشته است.

*** سخنگوی سازمان اطلاعات ملی ترکیه صبح شنبه در سخنانی که از شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی پخش شد، گفت مقر این سازمان از سوی یک فروند بالگرد ربوده شده ارتش هدف قرار گرفته است اما این کودتا «خنثی» شده است.

*** رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، بامداد شنبه در سخنانی در فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول که به صورت زنده از تلویزیون ترکیه پخش می‌شد، وعده داد که کودتاچیان را به سزای اعمال خود می‌رساند. اردوغان گفت: «چیزی که روی داده، خیانت و شورش بوده است. آنها هزینه سنگینی برای این خیانت پرداخت خواهند کرد.»

*** رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، گفت بسیاری از افرادی که در این کودتا نقش داشتند، دستگیر شده‌اند.

*** نیروهای ارتش پس از ورود رجب طیب اردوغان به استانبول کنترل فرودگاه را در دست گرفتند. بر اساس گزارش منابع خبری ترک تاکنون نزدیک به 130 نظامی در ارتباط با این کودتا دستگیر شده‎اند.

پرواز ممنوع در آسمان آنکارا

*** بینالی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه، بامداد شنبه گفت شرایط تحت کنترل است و در آسمان آنکارا، پایتخت شرایط پرواز ممنوع اعلام شده است. ییلدریم افزود هلوسی آکار، فرمانده ستاد کل ارتش، و دیگر فرماندهان ارشد هم اکنون کنترل شرایط را در اختیار دارند. خبرگزاری رسمی ترکیه پیشتر گزارش داده بود که آکار گروگان گرفته شده است.

*** به گزارش رویترز، شبکه تلویزیونی تی‌آرتی پخش عادی خود را از سر گرفته است. رویترز می افزاید حدود 30 سرباز که به جمع کودتاچیان پیوسته بودند، سلاح های خود را تحویل داده و در میدان تقسیم استانبول خود را تسلیم نیروهای امنیتی کرده‌اند.

*** شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی گزارش داد یک فروند بالگرد سیکورسکی که در اختیار کودتاچیان بود، توسط یک فروند جنگنده اف-16 هدف قرار گرفته است.

 

این خبر تکمیل می شود


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku