News   /   اروپا

استقرار 4 هزار نیروی ناتو در نزدیکی روسیه

رزمایش نیروهای ناتو در کشور لهستان 18 خرداد 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سران ناتو با استقرار هزاران نیرو برای تقویت این ائتلاف نظامی در لهستان و کشورهای حوزه بالتیک موافقت کرده‌اند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی روز جمعه اعلام کرد چهار گردان مشتمل بر چهار هزار نیرو را به صورت گردشی در شمال شرق اروپا مستقر خواهد کرد تا آمادگی خود را برای حمایت از کشورهای شرقی این ائتلاف در برابر آنچه تجاوز روسیه خواند، نشان دهد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در نشستی خبری گفت: «این گردان‌ها پرقدرت و چند ملیتی خواهند بود. آنها نشان خواهند داد که حمله به یکی از هم‌پیمانان به منزله حمله به کل ائتلاف تلقی می‌شود.»

استولتنبرگ افزود این طرح به موجب ماده پنجم پیمان ناتو موجه است؛ بر اساس این ماده اگر «به یک یا چند» عضو ناتو در «اروپا یا امریکای شمالی» حمله شود، این تهاجم مسلحانه «باید به منزله حمله به کل آنها» تلقی شده و تمامی اعضای ناتو باید برای کمک به کشوری که مورد تهاجم قرار گرفته اقدامات لازم را انجام دهند.

بر این اساس، بریتانیا 500 سرباز به استونی اعزام می‌کند و کشورهای آلمان و کانادا نیز نیروهای خود را به ترتیب در لیتوانی و لتونی مستقر می‌کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، 18 تیر 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دبیرکل ناتو همچنین خاطر نشان کرد درخواست‌های رومانی و بلغارستان درباره افزایش نیروهای دریایی و هوایی چند ملیتی در دریای سیاه را مد نظر قرار می‌دهد.

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، گفت ایالات متحده یک تیپ زرهی متشکل از هزار سرباز را سال آینده در لهستان مستقر خواهد کرد.

اوباما ادامه داد: «لهستان شاهد افزایش پرسنل ناتو و امریکا به همراه پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی خواهد بود.»

اجلاس دو روزه ناتو از جمعه (18 تیر) در ورشو، پایتخت لهستان، آغاز شده است. هدف از برگزاری این نشست تقویت حضور نظامی این ائتلاف در شرق اروپا عنوان شده است.

روابط روسیه و ناتو در سال‌های اخیر به دلیل آنچه مسکو تقویت این سازمان نظامی در نزدیکی مرزهای خود می‌خواند، به تیرگی گراییده است.

کرملین نیز در واکنش به این مساله حضور نظامی در مرزهای غربی خود را افزایش داده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku