News   /   اروپا

روسیه به ورود امریکا به دریای سیاه پاسخ می‌دهد

تصویری آرشیوی از ناو امریکایی در کنار ناو رومانیایی در آب های دریای سیاه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزارت امور خارجه روسیه می‌گوید مسکو به ورود ناوهای جنگی امریکایی به دریای سیاه واکنش نشان خواهد داد.

بیانیه وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به گزارش ورود ناو جنگی «یواس‌اس پورتر» به دریای سیاه در چند روز گذشته صادر شده است.

در این بیانیه ورود ناو نیروی دریایی امریکا و تشدید حضور نظامی این کشور در دریای سیاه اقدامی تنش‌زا خوانده و محکوم شده است.

مقامات نیروی دریایی امریکا، روز چهارشنبه از اعزام دو ناو هواپیمابر این کشور در دریای مدیترانه پیش از نشست 8 و 9 ماه ژوئیه (18 و 19 تیر) سران ناتو در ورشو خبر دادند؛ نشستی که واشنگتن هدف آن را چاره اندیشی برای فعالیت‌های نظامی روسیه اعلام کرده است.

آندری کلین از مقامات ارشد وزارت خارجه روسیه درباره حضور ناو امریکایی در دریای سیاه گفت: «البته، این مورد تایید ما نیست و بدون شک به پاسخ منجر می‌شود.»

وی همچنین استقرار ناوهای هواپیمابر امریکا در دریای مدیترانه را نمایش قدرت از سوی واشنگتن دانست که تنش در روابط امریکا و روسیه را بیشتر و عمیق‌تر می کند.

این مقام ارشد وزارت خارجه روسیه گفت: «با توجه به وضعیت کلی، البته افزایش قطعی و تشدید تنش‌ها در روابط ما وجود دارد. همه اینها در آستانه اجلاس سران ناتو در ورشو انجام می شود. این نمایش قدرت است.»

ناتو به رهبری امریکا از دوشنبه گذشته بزرگترین رزمایش نظامی خود را با نام «آناکوندا 16» با شرکت حدود 31 هزار نیروی نظامی از 19 کشور، در لهستان آغاز کرده است.

روسیه که از افزایش حضور نظامی امریکا و متحدان آن نزدیک مرزهای خود نگران است اعلام کرده است رزمایش ناتو در لهستان کمکی به تقویت اعتماد و امنیت در اروپا نمی کند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین سه‌شنبه (18 خرداد) در مصاحبه با خبرنگاران این سخنان را بیان کرد.

امریکا و ناتو همچنین 23 اردیبهشت امسال سامانه موشکی خود را در پایگاهی نظامی در رومانی در شرق اروپا راه اندازی کردند که این موضوع اعتراض شدید مسکو را به دنبال داشت.

ناتو از آوریل 2014 پس از آن که شبه جزیره کریمه در پی یک همه پرسی به جمهوری فدراسیون روسیه پیوست، تمامی روابط خود را با مسکو به حال تعلیق در آورده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku