News   /   ايران

یوکیا آمانو: ایران به توافق اتمی پایبند بوده است

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به ادامه بازرسی‌ها از تاسیسات اتمی ایران گفت تهران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است.

یوکیا آمانو روز جمعه در گفتگو با واشنگتن پست گفت کار بر روی راستی آزمایی این توافق جنجالی سال‌ها به طول خواهد انجامید و ایران تاکنون به مفاد برجام پایبند بوده است.

آمانو درباره توافق اتمی ایران و گروه 1+5 گفت: «این توافق هنوز شکننده است. رسیدن به توافق خیلی مهم بود اما حفظ آن به تلاش‌های زیادی نیاز دارد.»

آمانو همچنین با اشاره به موضوع پارچین مدعی شد: «انکارهای تهران درباره آزمایش‌هایی که در گذشته انجام شده از نظر آژانس بین المللی اتمی هنوز نامعتبر است؛ اما نکته حائز اهمیت این است که چنین اقدامات و آزمایش‌هایی دیگر در پارچین انجام نمی‌شود.» 
وی گفت: «من آنجا رفتم و تقریباً خالی بود. با اطمینان می‌توانم بگویم که آزمایش در اتاقک انفجاری انجام نمی‌شود.»

آمانو در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «اگر ایران قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کرد، در آن صورت دلیلی داشتم تا به کشورهای عضو اطلاع دهم زیرا آنها حق داشتن اطلاعات در این زمینه را داشتند. اما آن قطعنامه‌ها اکنون دیگر وجود ندارند. به ایران اجازه داده شده است تا فعالیت‌های مربوط به غنی سازی را در چارچوب‌های خاص انجام دهد و ایران نیز در همین چارچوب فعالیت می‌کند.»

تصویر آرشیوی از دیدار علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین (عکس از ایرنا)

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گذشته در وین اعلام کرد که با آغاز به کار نشست فصلی شورای حکام در ششم ژوئن (17 خرداد) موضوع ایران نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.
اعضای شورای حکام در این نشست مسائل مربوط به تایید برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را با توجه به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بررسی می‌کنند.
پیشتر نیز رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بود آمانو در دومین گزارش خود پس از اجرای برجام، بار دیگر از اجرای کامل تعهدات ایران براساس برجام خبر داده بود.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در دومین گزارش خود پس از اجرای برجام روز جمعه (7 خرداد) اعلام کرد که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku