News   /   ايران

صالحی: آب سنگین به امریکا ارسال نمی‌شود

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران (عکس از خبرگزاری فرانسه)

 رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید از ارسال محموله آب سنگین به امریکا خودداری می‌شود.

علی‌ اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره زمان تحویل محموله آب سنگین به امریکایی‌ها گفت: «به علت بی اعتمادی که به امریکایی‌ها بود و پس از دستبرد آنان به دارایی 2 میلیارد دلاری ما این بی اعتمادی بیشتر شد گفتیم تا تکلیف واریز شدن این محموله و بقیه امور روشن نشود محموله را ارسال نخواهیم کرد.»

وی همچنین تصریح کرد: «ممکن بود محموله آب سنگین به امریکا برود و هم محموله را مصادره کنند و هم پولش داده نشود و این می‌توانست مشکلی را به ویژه برای افکار عمومی ایجاد کند.»

امکان ذخیره آب سنگین مازاد

صالحی همچنین گفت: «ما طبق برجام تعهد داریم که مازاد بر 130 تن آب سنگین تولیدی خود را برای فروش پیشنهاد دهیم.»

اگرچه وی تصریح کرد: «این بدان معنی نیست که اگر کسی نخرد دیگر چاره‌ای نداریم؛ بلکه مانند سابق فرض می‌کنیم که خریداری نیست و آب سنگین را تولید و ذخیره می‌کنیم.»

وی خطاب به غربی ها به ویژه امریکا گفت: «خودشان می‌دانند اگر می‌خواهند ما آمادگی داریم مازاد بر 130 تن آب سنگین تولیدی خود را بفروشیم و اگر هم نخواستند ما مانند قبل آب سنگین را تولید و ذخیره می‌کنیم.»

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر از تمایل روسیه برای خرید 40 تن آب سنگین ایران خبر داد و گفت البته هنوز این مذاکرات ادامه دارد و نهایی نشده است.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام

گفتنی است، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام نیز روز یکشنبه درباره فروش آب سنگین گفت: «ما مازاد بر نیازمان را در بازارهای بین المللی به فروش می‌رسانیم. آب سنگین، کالایی بسیار ویژه است که هر کشوری قدرت تولید آن را ندارد که با فروش این کالا، توان و فناوری جمهوری اسلامی ایران در تولید آب سنگین شناسایی می‌شود.»

وی همچنین درباره بهای آب سنگین گفت: «منتظر هستیم اطمینان کامل حاصل شود، ابتدا پول به حساب سازمان انرژی اتمی واریز شود، آن وقت کالا تحویل داده خواهد شد.»

تنظیم دادخواست علیه امریکا

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از تنظیم دادخواست در مورد 2 میلیارد دلار از دارایی‌های مصادره شدۀ ایران در امریکا خبر داد.

ایران پس از توافق هسته‌ای با گروه 1 + 5 به طور رسمی در کنسرسیوم تولید کنندگان مواد استراتژیک هسته‌ای عضو شد که دستاوردی ملی محسوب می‌شود.

امریکا پیشتر اعلام کرده بود مایل به خریداری بخشی از آب سنگین ایران است اما نمایندگان امریکایی به متمم پیشنهادی رون دسانتیس، سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا، مبنی بر ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران رای دادند.

این متمم نمی تواند بر قرار داد کنونی 8.6 میلیون دلاری خرید آب سنگین از ایران تاثیری داشته باشد اما ممکن است بر روند خریدهای آینده تاثیرگذار باشد.

با وجود این، کاخ سفید وعده داده است برای خارج کردن این لایحه از دستور مذاکرات میان سنا و مجلس نمایندگان از حق وتوی خود استفاده کند.

آب سنگین ایران سال گذشته در آزمایشگاه بین‌المللی ساوانا در امریکا مورد آزمایش قرار گرفت و خلوص آن 99/75 درصد تائید شد که نشان دهنده استاندارد سازی و کیفیت بالای صنعت هسته‌ای ایران است.

ایران سالانه حدود 20 تن آب سنگین تولید می‌کند و قرار است در چارچوب برنامه سازمان انرژی اتمی ایران به مشتریان خارجی فروخته شود.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku