«محاکمه متهمان به جاسوسی برای ایران، تمسخر عدالت بود»

تظاهرات در حمایت از ریف بداوی، فعال عربستانی در پاریس، پایتخت فرانسه، 17 اردیبهشت 1394

سازمان دیده بان حقوق بشر ضمن انتقاد از نظام قضایی عربستان سعودی گفت، محاکمه 32 تن به اتهام جاسوسی برای ایران «تمسخر عدالت» بود، چرا که ناقض حقوق اولیه متهمان است.

برابر اطلاعات یکی از افرادی که در ارتباط مستقیم با این پرونده بود، این 32 تن که بر اساس ادعاها به جاسوسی برای ایران متهم هستند، 30 شیعه عربستانی، یک ایرانی و یک افغان را شامل می‌شوند.

دیده بان حقوق بشر گفته، ادعا می‌شود که این افراد به حمایت از اعتراضات ضد حکومتی، ضربه زدن به آبروی حکومت عربستان و تبلیغ شیعه در عربستان متهم هستند.

افزون بر این، دیده بان حقوق بشر گفته است، برگه اتهام متهمان بر اساس بازبینی این نهاد اتهاماتی را شامل می‌شود که با جرایم قابل تشخیص تطابقی ندارد.

عربستان سعودی به دنبال مجازات مرگ برای 25 تن از 32 متهم این پرونده است که از سال 2013 تحت بازداشت ریاض به سر می‌برند.

عربستان سعودی در فوریه 2016 محاکمه این متهمان را در دادگاه جنایی ویژه در ریاض آغاز کرد.

دادگاه جنایی ویژه عربستان سعودی

به گفته دیده بان حقوق بشر همچنین، مقام‌های سعودی به متهمان اجازه ملاقات با وکیل خود و همچنین فراهم آوردن اسناد لازم برای ارائه به دادگاه را نداده‌اند.

سارا لیا ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر نیز گفته است: «این محاکمه لکه ننگ دیگری برای نظام قضایی ناعادلانه عربستان سعودی است.»

وی گفت: «محاکمه‌های جنایی نباید صرفاً رنگ و لعابی قانونی داشته باشند- جایی که احکام پیشتر صادر می‌شوند.»

به گزارش ماه مارس برخی رسانه‌های محلی عربستان سعودی، بعضی از وکلا از شرکت در جلسات دادگاه سرباز زده اند.

شهروندان شیعه عربستان سعودی با اقدامات تبعیض آمیز سازماندهی شده از سوی حکومت در بخش‌های مختلف دولتی از جمله بخش آموزش، استخدام دولتی و گرفتن مجوز برای مکان‌های مذهبی در کشور رو به رو هستند.

ریاض سابقه ای طولانی در نقض حقوق بشر دارد که مورد انتقادات بین المللی قرار گرفته است.

دیده بان حقوق بشر گفته است، هفت مورد از قضاوت‌های دادگاه جنایی ویژه عربستان سعودی را از سال 2013 تا 2014 علیه زنان و کودکانی که با جرایم مرتبط با تظاهرات ضد حکومتی متهم بودند، مورد بررسی قرار داده است.

به گفته این نهاد، در هر هفت مورد محاکمه، متهمان گفته اند، از طریق شکنجه از آنها اعتراف گرفته اند. این در حالی است که قضات گرفتن اعتراف از طریق شکنجه را رد و از اعترافات به عنوان مدرک جرم استفاده و متهمان را سپس محکوم کرده اند. 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku