روسیه درباره «وخامت» روند مذاکرات سوریه ابراز نگرانی کرد

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین

روسیه با اشاره به نبود هیچگونه نتیجه مطلوب در دور جاری مذاکرات صلح سوریه، درباره وخامت روند مذاکرات سوری-سوری در ژنو ابراز نگرانی کرده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه (6 اردیبهشت) در کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت، مذاکرات میان دولت سوریه و برخی از گروه های مخالف در ژنو سوئیس تاکنون نتایج مطلوبی نداشته است.

وی تصریح کرد: «ما همچنان با جدیت ابراز نگرانی می‌کنیم که روند مذاکرات رو به وخامت است... روسیه همچنان هر آن چه بتواند در حمایت و کمک به پیشبرد روند مذاکرات انجام می دهد تا اجازه ندهد در این روند خللی وارد شود.»

مذاکرات صلح سوریه 13 آوریل 2016 (25 فروردین 1395) بعد از توافق امریکا و روسیه برای برقراری و اجرای آتش بس آغاز شد.

تصویر آرشیوی از مذاکرات صلح سوریه در ژنو.

آتش بس ناپایدار در سوریه از 27 فوریه (اوایل اسفند 1394) بدون مشارکت گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره، گروه وابسته به القاعده، که به ویژه در شمال و شرق سوریه فعال هستند، به اجرا در آمد.

انتقاد از نحوه تعامل مخالفان دمشق

روسیه همچنین از نحوه تعامل مخالفان دولت سوریه در مذاکرات انتقاد کرد و گفت برخی از گروهها هنوز به وظایف خود برای پایان دادن به همکاری با تروریست‎های درگیر در سوریه، عمل نکرده اند.

سرگئی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه تصریح کرد دمشق و مسکو بارها از مخالفان و برخی دولتها خواسته‌اند از آنها در بیرون راندن ستیزه جویان خود از مناطق تحت کنترل تروریست‎های داخل سوریه حمایت کنند، اما هیچ کس به این درخواست توجهی نکرده است.

لاوروف تاکید کرد: «ما مدتها قبل توافق کردیم گروه‌هایی که خود را در مواضع تروریست ها می یابند، اما تروریست نیستند و می خواهند در روند سیاسی شرکت کنند، باید از مواضع تروریست ها خارج شوند.»

وی گفت: «ما با امریکایی‎ها توافق کردیم که آنها از نفوذ خود بر «اعضای مخالف خوب» استفاده کنند و آنها را از آنجا خارج نمایند تا کسی مانع نابودی گروه تروریستی جبهه النصره نباشد.»

وزیر خارجه روسیه در ادامه افزود با وجود اینکه برخی از معارضان حضور خود را در مذاکرات ژنو به حالت تعلیق درآورده اند، این مذاکرات ادامه می یابد.

منابع آگاه در ژنو روز جمعه اعلام کردند، روند مذاکرات سوری-سوری تا دست کم پایان ماه آوریل ادامه خواهد داشت؛ در حالی که یکی از گروه های مخالف دولت سوریه که مورد حمایت رژیم سعودی است، از روند مذاکرات کنار کشیده است.

در ناآرامی‌های پنج ساله سوریه حدود 470 هزار نفر از مردم این کشور کشته و بیش از یک میلیون و 900 هزار نفر زخمی شده‌اند. این خشونت‌ها همچنین میلیون‌ها نفر را در داخل و خارج این کشور جنگ زده آواره کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku