News   /   اروپا

ویدئو: درگیری پلیس یونان با پناهجویان؛ صدها زخمی

درگیری امروز( 22 فروردین 1395) پناهجویان با نیروهای یونانی و مقدونیه ای در منطقه مرزی ایدومنی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

درگیری پلیس یونان با پناهجویان معترضی که قصد داشتند با شکستن موانع از مرز این کشور وارد مقدونیه شوند، به زخمی شدن صدها پناهجو منجر شد.

یک مقام پلیس یونان که خواست نامش فاش نشود گفت صدها پناهجو روز یکشنبه در گذرگاه مرزی «ایدومنی» با برگزاری تجمعی اعتراضی خواستار بازگشایی مرز برای ادامه مسیر خود در داخل خاک اروپا شدند و نیروهای پلیس برای متفرق کردن آن‌ها از گاز اشک آور استفاده کردند.

پلیس مقدونیه نیز ضمن تایید این خبر مدعی شد با پناهجویان درگیر نشده است، اما گزارش ها حاکی از حمله نیروهای مقدونیه به پناهجویان است.

پرتاب گاز اشک آور برای متفرق کردن پناهجویان در منطقه مرزی ایدومنی، 22 فروردین 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)   

برخی سازمان‎های طرفدار حقوق بشر از زخمی شدن شمار زیادی از پناهجویان در این درگیری ها خبر دادند.

به گزارش سازمان پزشکان بدون مرز در حمله نیروهای امنیتی به پناهجویان در منطقه مرزی بین یونان و مقدونیه دستکم 260 پناهجو مجروح شدند.

آشیل زموس، از مقامات پزشکان بدون مرز گفت: «200 پناهجویان به دلیل مشکلات تنفسی تحت درمان کادر پزشکی ما قرار گرفتند و 30 تن دیگر از پناهجویان در پی اصابت گلوله پلاستیکی و 30 تن دیگر به دلایل دیگر زخمی شدند.»

تجمع پناهجویان و درگیری متعاقب آن پس از انتشار شایعه بازگشایی مرز میان یونان و مقدونیه آغاز شد.

شب گذشته نیز گروهی از پناهجویان قصد داشتند با تخریب موانع مرزی بین دو کشور وارد خاک مقدونیه شوند که پلیس یونان مانع از این کار شد.

تاکنون تلاش دولت یونان برای متقاعد کردن پناهجویان برای انتقال آنان از ایدومنی به اردوگاهی جدید ناموفق بوده است.

پس از بسته شدن مرزهای کشورهای بالکان بر روی پناهجویان و توافق اتحادیه اروپا با آنکارا برای استرداد پناهجویان به ترکیه، در حال حاضر بیش از 12 هزار پناهجو در مرز یونان با مقدونیه سرگردان هستند.

یک ماه پیش اتحادیه اروپا و ترکیه، بر سر ممانعت از ورود پناهجویان به خاک اروپا از طریق ترکیه توافق کردند.

بر اساس این توافقنامه که در بروکسل به امضاء رسید آنکارا متعهد شد تا تمامی پناهجویانی را که در خاک یونان مستقر هستند، به ترکیه بازگرداند و در مقابل اتحادیه اروپا پناهجویان را به طور مستقیم از ترکیه خواهد پذیرفت.

با امضای این توافقنامه ترکیه برای میزبانی و ایجاد تسهیلات به منظور نگهداری پناهجویان، سه میلیارد یورو از اتحادیه اروپا تا پایان سال 2018 دریافت خواهد کرد.

استرداد پناهجویان از خاک یونان به ترکیه از هفته گذشته آغاز شده است. این توافق با اعتراض بسیاری از نهادهای حقوق بشر همراه بوده است. آن‌ها بر این باروند که ترکیه مکان مناسبی برای پناهجویان نیست.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku