News   /   اروپا

غرق شدن پناهجویان پس از توافق ترکیه و اروپا

همزمان با ورود پناهجویان رانده شده از یونان به بندر دیکیلی در ترکیه مردی به یک جلیقۀ نجات شناور بر روی آب نگاه می کند. (20 فروردین 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

با گذشت سه هفته از توافق اخیر ترکیه و اتحادیه اروپا برای بازگرداندن پناهجویان از یونان به این کشور، چهار زن و یک کودک پناهجو در نزدیکی جزیرۀ یونانی ساموس در دریای اژه غرق شدند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی گارد ساحلی یونان نوشت: «پنج نفر نجات پیدا کردند، اما پنج تن دیگر از جمله چهار زن و یک کودک بر اثر واژگون شدن قایق لاستیکی‌شان جان خود را از دست دادند.»

به گفتۀ این سخنگو، قایق‌های گارد ساحلی برای نجات جان چهار تن دیگر که سوار بر این قایق 3 و نیم متری بودند، اقدام کردند.

پیش از این در تاریخ 24 اسفند 1394 یک گروه هشت نفره از پناهجویان در سواحل جزیرۀ خیوس در یونان غرق شدند، اما پس از آن و در پی توافق ترکیه و اتحادیۀ اروپا گزارشی از غرق شدن پناهجویان مخابره نشده بود.

براساس توافق ترکیه با اتحادیه اروپا که در تاریخ 28 اسفند 1394 صورت گرفت، آنکارا تمامی پناهجویان، از جمله سوری‌هایی را که «بدون قاعده» وارد یونان شده‌اند، می‌پذیرد و اتحادیۀ اروپا در مقابل هزاران پناهجوی سوری را به طور مستقیم از ترکیه تحویل می‌گیرد.

با اجرایی شدن این توافق برای جلوگیری از ورود پناهجویان به کشورهای اروپایی، نخستین گروه از پناهجویان در تاریخ 16 فروردین از جزیرۀ لسبوس در یونان به ترکیه بازگردانده شدند.

هر کدام از پناهجویان با همراهی یکی از مامورین نهاد فرونتکس در جزیرۀ لسبوس وارد کشتی‌ای می‌شوند که قرار است آن ها را به ترکیه بازگرداند. (20 فروردین 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

قرار است اتحادیه اروپا به ترکیه پاداش مالی اعطاء کند، موجبات سفر بدون روادید اتباع ترکیه را به اروپا فراهم کند و روند مذاکرات برای عضویت ترکیه در اتحادیۀ اروپا نیز تسریع شود. روز جمعه بیش از 120 پناهجو از جزیرۀ لسبوس یونان به بندر دیکیلی ترکیه منتقل شدند.

اتحادیۀ اروپا هدف از این توافق را جلوگیری از عبور خطرناک پناهجویان در قایق‌های فاقد امنیت از دریای اژه اعلام کرد، اما بر اساس آن‎چه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و گروه‌های حقوق بشری اعلام کرده‎‌اند، این توافق فاقد تدابیر قانونی لازم است.

اتحادیۀ اروپا آن‌دسته از پناهجویانی را که درخواست پناهندگی نداده باشند یا درخواست‌شان رد شده باشد، از یونان به ترکیه بازمی‌گرداند و قرار است به ازای هر پناهجوی سوری که به ترکیه بازگردانده می‌شود، یک سوری ساکن اروپا شود.

براساس گزارش سازمان بین‌المللی مهاجران که روز جمعه (20 فرودین) منتشر شد، بیش از 152 هزار نفر از تاریخ 11 دی ماه سال 1394 از طریق ترکیه به یونان رسیده‌اند که نزدیک به سه چهارم آن‌ها سوری بودند. در این گزارش شمار افرادی که در طی این مدت در مسیر رسیدن به اروپا غرق شده‌اند، 366 نفر اعلام شده است. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku