دی میستورا: تعویق 2 روزه مذاکرات حل بحران سوریه

استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

 

استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از تعویق 2 روزه دور جدید مذاکرات صلح این کشور عربی به منظور سفر به دمشق و تهران خبر داده است.

دی میستورا روز پنج شنبه در کنفرانسی خبری گفت وی قصد دارد مواضع طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی را به منظور اتفاق نظر درباره «چارچوب گذار سیاسی» در سوریه به یکدیگر نزدیک کند.

وی گفت: «لازم است دور آتی این مذاکرات کاملا جدی باشد تا مذاکرات سیاسی به آغاز گذار سیاسی واقعی در سوریه منجر شود.»

دور اول این مذاکرات در تاریخ 24 مارس (5 فروردین) به پایان رسید؛ همچنین قرار بود دور آتی این مذاکرات در تاریخ 11 آوریل (23 فروردین) برگزار شود که این مذاکرات به تاریخ 13 آوریل (25 فروردین) موکول شده است.

مذاکرات نماینده سازمان ملل با دولت سوریه در ژنو؛ 4 فروردین 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

 دی میستورا گفت وی ایده‌های جالبی از سوی مقامات روسیه درباره ادامه مذاکرات صلح سوریه دریافت کرده است و قصد دارد پیش از آغاز دور جدید این مذاکرات، با مقامات ایران، سوریه، ترکیه، عربستان سعودی، اردن و لبنان درباره این موضوع تبادل نظر کند.

وی گفت انتخابات پارلمانی سوریه قرار است در تاریخ 13 آوریل (25 فروردین) برگزار شود و نمایندگان دولت سوریه تا تاریخ 14 یا 15 آوریل (26 یا 27 فروردین) به این مذاکرات ملحق خواهند شد.

براساس طرح مشترک روسیه و امریکا از تاریخ هشتم اسفند 1394 آتش بس میان نیروهای دولتی و معارضان سوری برقرار شده است؛ اگرچه گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره شامل این آتش بس نمی‌شوند.

سوریه از سال 2011 (1389) صحنه ناآرامی‌های مرگبار است؛ براساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که در تاریخ 22 بهمن 1394 منتشر شد، حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.

در نا آرامی‌های پنج ساله سوریه میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگ زده آواره شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku