News   /   اروپا

+++انفجارهای بروکسل-اخبار لحظه به لحظه+++

تصویر نیروهای امدادی مستقر در بیرون متروی بروکسل (3 فروردین 94 -خبرگزاری فرانسه)

وقوع سه انفجار انتحاری در فرودگاه و متروی شهر بروکسل پایتخت بلژیک ده ها کشته و مجروح بر جای گذاشته است. رسانه های بلژیک شمار تلفات انفجارهای بروکسل را 34 کشته و دست کم 200 زخمی اعلام کرده اند. 

چهارشنبه 4 فروردین

*** 22:00 رئیس جمهور ترکیه از اخراج یکی از مهاجمان حمله تروریستی بروکسل در ماه ژوئن گذشته از این کشور خبر داد. 

*** 19:00 دادستان فدرال بلژیک می گوید نیروهای پلیس در عملیاتی در بروکسل 15 کیلو مواد منفجره قوی کشف کرده‌اند.

*** 15:45 رسانه‌های بلژیک اعلام کردند مظنونی که روز چهارشنبه دستگیر شده است، نجیم العشراوی نیست.

*** 12:01 به گزارش رویترز نفر سوم مظنون انفجارهای بروکسل نجیم العشراوی نام دارد.

*** 11:59 به گزارش تلویزیون رسمی بلژیک، این دو برادر ابراهیم و خالد البکراوی نام دارند و با عاملان حملات پاریس در سال گذشته ارتباط داشته‌اند. گفته می‌شود این دو هفته گذشته در حمله تعقیب وگریز پلیس به یک محله مسکونی در بروکسل گریختند.

***11:28 به گزارش رویترز، بمب‌گذاران انتحاری در فرودگاه بروکسل دو برادر بودند و نزد پلیس بلژیک نیز پرونده داشته‌اند.

***8:42 در پی حملات تروریستی در بروکسل، مقامات بلژیکی 3 روز عزای عمومی اعلام کرده اند.

***8:03 مقام‌های امریکایی پس از انفجارهای بروکسل در فرودگاه‌های ایالات متحده نیز تدابیر امنیتی را تشدید کرده‌اند.

***8:02 وزارت خارجه امریکا درباره خطرات احتمالی سفر به اروپا، به شهروندان خود هشدار داده است.

***7:59 به گفته وزیر دادگستری هلند، وزرای اتحادیه اروپا درباره حوادث اخیر در بلژیک جلسه خواهند داشت.

***7:56 هشدار امنیتی در فرودگاه بین‌المللی دنور لغو شده و این فرودگاه به طور کامل آغاز به کار کرده است. پیش از این اعلام شده بود چند بسته مشکوک در این مکان پیدا شده است.

***7:55 بر پایه گزارش‌ها 9 شهروند امریکایی در حملات بروکسل زخمی شده‌اند.

***7:51 پلیس آلمان سه‌شنبه (3 فروردین) سه مرد با گواهینامه بلژیکی را حوالی مرز اتریش به ظنّ تلاش برای اجرای عملیات تروریستی دستگیر کرده است.

 *** 7:46  فیلیپ بریدلاو، فرمانده نیروی هوایی امریکا در اروپا اعلام کرد سفر غیررسمی افرادی از جمله نظامیان امریکایی به بروکسل محدود خواهد شد.

 7:44 *** محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در یک تماس تلفنی با همتای بلژیکی خود انفجارهای تروریستی بروکسل را محکوم و با دولت و ملت بلژیک و خانواده‌های قربانیان این عملیات‌های تروریستی ابراز همدردی کرد. وزیر امور خارجه در این تماس تلفنی تاکید کرد: «تروریسم و افراط گرایی یک معضل جهانی و مبارزه با آن نیازمند اقدام جهانی است.»

*** 7:32 پلیس بلژیک برای یکی از مظنونانی که تصویرش در دوربین‌های مداربسته ثبت شده است، حکم تعقیب صادر کرده است؛ پلیس احتمال می‌دهد این فرد در انفجارهای فرودگاه زاونتم دست داشته باشد.

 

*** 22:30  دادستان بلژیک دریک نشست خبری گفت برای مربوط کردن انفجارهای روز سه شنبه با حوادث ترورستی پاریس در سال گذشته هنوز خیلی زود است. این حملات چهار روز پس از دستگیری صلاح عبدالسلام ، مظنون اصلی حملات پاریس در ماه نوامبر، روی دادند.

*** 21:55  رسانه های بلژیک گزارش می دهند نیروهای واکنش سریع و ضد ترویسم به نقاطی در حومه محله «اسکاربیک» در بروکسل یورش برده اند. بر اساس گزارش ها در جریان این عملیات در یکی از خانه ها مواد ساخت بمب و پرچم داعش یافت شده است. 

***21:00 نیروهای کشف و خنثی سازی بمب، سومین بمب را در فرودگاه بروکسل خنثی کردند. 

*** 20:55  مقامات بلژیک تصویر دوربین های مداربسته از سه نفر مظنون به دست داشتن در بمب گذاری فرودگاه بروکسل را منتشر کردند. احتمال داده می شود دو مرد در این تصویر در بمب گذاری فرودگاه کشته شده اند و نفر سوم که کت سفید به تن دارد همچنان متواری است. 

*** 20:49  در پی انفجارهای بروکسل، تدابیر ویژه امنیتی در شهرهای مختلف امریکا به اجرا گذاشته شده است.

*** 20:40 آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز روز سه شنبه ضمن ابراز تاسف از حملات تروریستی در بروکسل گفت: «ما به هر شکل ممکن با دولت و آژانس‌های امنیتی بلژیک همکاری خواهیم کرد تا مجرمان جنایت امروز را پیدا کنیم و به مجازات برسانیم.»
*** 20:25 گروه تروریستی داعش مسئولیت حملات تروریستی بروکسل را به عهده گرفت. 

*** 19:30 حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، حملات تروریستی بروکسل را قویاً محکوم کرد. روحانی در پیامی که روی صفحه توئیتر وی قرار گرفت، ضمن ابراز همدردی با خانواده های بازماندگان این انفجارها، به آنان تسلیت گفت. 

***19:20 باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا ضمن محکوم کردن انفجارهای بروکسل با خانواده قربانیان این حوادث همدردی کرد. اوباما همچنین خواهان اتحاد کشورهای جهان برای شکست دادن تروریسم شده است. اوباما که  روز سه شنبه در هاوانا، پایتخت کوبا سخنرانی می کرد تاکید کرد: «در مبارزه با مصائب تروریسم باید با صرفنظر از ملیت، نژاد یا دین در کنار یکدیگر باشیم.» وی ادامه داد: «ما افرادی که امنیت مردم سراسر جهان را تهدید می‌کنند... شکست خواهیم داد.»

سخنرانی باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا در هاوانا پایتخت کوبا (3 فروردین 94- رویترز) 

***19:17 خبرگزاری دویچه وله آلمان گزارش داد  نیروهای خنثی سازی بمب یک «خودرو مشکوک» را در نزدیکی محوطه‌ی اصلی دانشگاه بروکسل، از راه دور منفجر کردند. مقامات پلیس شواهدی در دست داشتند که نشان می‌داد در این خودرو احتمالا بمب جاسازی شده است. پیشتر پلیس نسبت به تهدید انفجار در دانشگاه بروکسل هشدار داده بود. 

 ***18:00 خبرگزاری رویترز خبر تخلیه کاخ سلطنتی و انتقال خاندان سلطنتی بلژیک را به مکان نامعلوم به دلیل نگرانی های امنیتی تکذیب کرد. 

***18:00 خبرگزاری فرانسه گزارش داد، تیم خنثی سازی و تخریب ارتش بلژیک، یک بسته مشکوک را که احتمال می رفت یک بمب باشد در فرودگاه بلژیک منفجر کردند. این خبر پس از آن منتشر شد که پلیس پیشتر گزارش داده بود یک جلیقه انفجاری عمل نکرده را در فرودگاه یافته است. 

***17:40  تلویزیون بلژیک گزارش داد نیروگاه اتمی تیهانگ در 50 کیلومتری جنوب غربی ماستریخت  به دلیل نگرانی های امنیتی تخلیه شده است.به گزارش رسانه های آلمانی، این نیروگاه هسته ای که 40 سال از عمر آن می گذرد، دو سال پیش به دلیل وجود ترک در بدنه ی بتونی آن تعطیل شد اما بلژیکی ها مدتی است دوباره آن را راه اندازی کرده اند.

مداوای مجروحان انفجار متروی بروکسل (رویترز)

***17:39 شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد که مقامات امنیتی بلژیک، خانواده‌ی سلطنتی بلژیک را به محل نامشخصی منتقل کردند. 

*** 17:35 خبرگزاری دویچه وله آلمان به نقل از خبرنگار بخش انگلیسی خود در بروکسل گزارش داد که دست‌کم یک مظنون بازداشت شده است. به گفته‌ی او این فرد با یکی از آخرین قطارها قبل از توقف حرکت قطارهای بروکسل، بلژیک را به مقصد آمستردام، پایتخت هلند، ترک کرد. او به محض ورود به فرودگاه "اسخیپول" آمستردام بازداشت شد. مقامات هنوز نام این مظنون را اعلام نکردند.

*** 17:10مقامات امنیتی بلژیک احتمال می دهند مظنون یا مظنونانی که در این انفجارها دست داشته اند فرار کرده اند. همچنین بر اساس اعلام منابع امنیتی در کنار جسد یکی از عاملان بمب گذاری فرودگاه بلژیک یک قبضه اسلحه کلاشینکف یافت شده است.

***17:10 پلیس به دلیل نگرانی از تهدید انفجار بمب در دانشگاه بروکسل از دانشجویان و کارکنان این دانشگاه خواست که در کلاس ها و فضای دفتری باقی بمانند. 

افزایش تدابیر امنیتی خارج از دفتر ریاست جمهوری در لندن (رویترز)

*** جنبش مقاومت لبنان حزب الله در بیانیه ای ضمن ابراز همدردی با قربانیان این حوادث اعلام کرد اروپا در «آتش» بحران سوریه و خاورمیانه و تهدید گروه های تکفیری و افراطی می سوزد. 

در پی وقوع دو انفجار در فرودگاه «زاونتم» بلژیک، دست کم 11 تن کشته شدند. این فرودگاه به طور کامل تخلیه شده است و تمامی پروازها به حالت تعلیق درآمده است. 

خروج مسافران از فرودگاه زاونتم بروکسل (3 فروردین 1395-خبرگزاری فرانسه)

به فاصله یک ساعت بعد از وقوع این انفجارها، انفجار دیگری در ایستگاه متروی بروکسل رخ داد که در اثر آن دست کم 15 نفر جان خود را از دست دادند.  ایستگاه «مالبیک» در 400 متری مقر کمیسیون اروپا است مورد هدف قرار گرفت.

کل شبکه متروی بروکسل بسته شده است. مسافران مترو به مقصد ایستگاه شومان، کاملا از ایستگاه تخلیه شدند.

به گفته منابع خبری بلژیک بیش از 130 تن در این انفجارها مجروح شده اند که حال ده از آنها وخیم گزارش شده است.

مقامات  بلژیک با تروریستی خواندن این انفجارها اعلام کردند احتمال می رود شمار تلفات این حوادث افزایش یابد. 

دولت بلژیک سطح هشدار امنیتی در بروکسل، پایتخت این کشور را به بالاترین حد ممکن رسانده است و اعلام کرده است همه مبادی حمل و نقل را در بروکسل بسته اند.

این انفجارها چهار روز پس از دستگیری صلاح عبدالسلام ، مظنون اصلی حملات پاریس در ماه نوامبر، روی دادند.

واکنش های جهانی به انفجارهای بروکسل 

وزارت خارجه ایران انفجارهای تروریستی بروکسل را محکوم و با خانواده‌های قربانیان و ملت و دولت بلژیک ابراز همدردی کرد.

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه شنبه گفت: «تکرار عملیات‌های تروریستی در نقاط مختلف جهان، نشان دهنده تهدید مشترک تروریسم و افراط گرایی برای همه جهانیان و ضرورت رویارویی و برخورد یکپارچه و همه جانبه با این پدیده شوم و کانون‌های پشتیبانی سیاسی و عقیدتی و مالی از آن است.»


همچنین فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه گفت حملات روز سه شنبه در بروکسل «کل اروپا» را هدف قرار داده است.

اولاند با فراخواندن سران اروپا به اتخاذ «گام‌های حیاتی در مواجهه با شدت این تهدید» ادامه داد: «به واسطه حملات بروکسل، کل اروپا هدف قرار گرفته است.»

***به گزارش خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در دیدار با «سائولی نینیستو» همتای فنلاندی خود، با خانواده قربانیان انفجارهای بروکسل ابراز همدردی کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در دیدار با «سائولی نینیستو» همتای فنلاندی خود (3 فروردین 94-رویترز)

 ***سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز به خانواده بازماندگان این حملات تسلیت گفت.

 ***کمیسیون اتحادیه اروپا نیز تمامی نشست‌هایش را که قرار بود صبح امروز برگزار شود به منظور تضمین امنیت کارمندانش لغو کرد.

 ***پارلمان اروپا نیز تدابیر امنیتی را در اطراف مقر این ارگان افزایش داد.

در انگلیس دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در پی حملات بروکسل نشست فوق‌العاده برگزار کرد.

خوزه مانوئل گارسیا مارگایو، وزیر خارجه اسپانیا نیز اعلام کرد که تروریست‌های داعش پشت حملات بروکسل هستند و او افزود که از حملات بروکسل شوکه شده است.

 ***سباستین کورتس، وزیر خارجه اتریش نیز ضمن اعلام شوکه شدنش از وقوع انفجارهای بروکسل به خانواده قربانیان این حملات تسلیت گفت.

***استفان لوفن،‌ نخست وزیر سوئد نیز این حملات را حمله‌ای به اروپای دموکرات خواند و گفت: هرگز اجازه نمی‌دهیم تروریست‌های جامعه باز ما را تهدید کنند.

توماس دیمیزیر، وزیر کشور آلمان نیز روز سه شنبه گفت به نظر می‌رسد هدف از این حملات نه فقط بلژیک بلکه کل اتحادیه اروپا و آزادی‌های آن است.

دیمیزیر در نشستی خبری در برلین گفت: «به نظر می‌رسد اهداف مشخص این حملات – فرودگاه بین المللی و مترو نزدیک به ساختمان‌های اتحادیه اروپا – حاکی از آن است که این حمله تروریستی صرفا علیه بلژیک نبوده بلکه علیه آزادی ... و تمامی ساکنان اتحادیه اروپا بوده است.»

تصویر نیروهای امدادی در خارج از ایستگاه متروی بروکسل (3 فروردین 95)

اروپا در حالت آماده باش امنیتی

در پی این حملات تدابیر امنیتی در بسیاری از کشورهای اروپایی افزایش یافته است و استقرار نیروهای پلیس در نقاط مهم پررنگ‌تر شده است.

برنار کازنو، وزیر کشور فرانسه در پی حملات در بروکسل، از استقرار هزار و 600 نیروی پلیس در پست‌های مرزی و ایستگاه‌های حمل و نقل دریایی، هوایی و ریلی خبر داد.

کازنو بعد از دیدار با اولاند گفت: «دسترسی مردم به حمل و نقل عمومی محدود به افرادی خواهد شد که بلیط و یا کارت شناسایی به همراه دارند.»

وی افزود حتی این افراد هم ممکن است مورد بازرسی بدنی قرار گیرند.

این مقام فرانسوی مقام‌های اروپا را به «افزایش هماهنگی و تشدید در مبارزه» با تروریسم فراخواند.

 پلیس بریتانیا نیز حضور خود را در فرودگاه‌ها و دیگر مکان‌های حساس افزایش داده است. 

افزایش تدابیر امنیتی در فرودگاه آمستردام هلند (3 فروردین 95- خبرگزاری فرانسه)

مارک راولی، رئیس دستگاه مبارزه با تروریسم انگلیس، روز سه شنبه گفت: «به عنوان اقدام احتیاطی نیروهای مسلح پلیس در مکان‌های حساس و مهم از جمله ایستگاه‌های حمل و نقل مستقر شده‌اند.»

سخنگوی پلیس فدرال آلمان نیز روز سه شنبه از افزایش تدابیر امنیتی در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار، و پست‌های مرزی با بلژیک، فرانسه، هلند و لوگزامبورگ خبر داد.

به گفته شاهدان عینی، حضور نیروهای پلیس در فرودگاه و ایستگاه قطار فرانکفورت نیز قابل توجه بود.

پلیس کشورهای دانمارک، سوئد و فنلاند نیز تدابیر امنیتی را در فرودگاه‌ها و دیگر اماکن عمومی شدت بخشیده‌اند.

 

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku