News   /   اروپا

اسپانیایی‌ها به توافق ترکیه و اروپا درباره پناهجویان اعتراض کردند

تظاهرات مردم شهر مادرید، پایتخت اسپانیا علیه طرح اتحادیه اروپا- ترکیه در خصوص پناهجویان، 26 اسفند 94 (تصویر از خبرگزاری فرانسه)

هزاران تن از مردم سراسر اسپانیا در اعتراض به پیش نویس توافق اخیر میان اتحادیه اروپا و ترکیه در خصوص اخراج پناهجویان تظاهرات کردند.

گفته می‌شود، مجموعاً پنج هزار نفر از 50 شهر سراسر اسپانیا روز چهارشنبه (26 اسفند) در تظاهرات علیه طرح اخراج پناهجویان شرکت کردند و خواستار بازنگری توافق اتحادیه اروپا و آنکارا شدند.

در شهر مادرید، پایتخت اسپانیا تظاهرات کنندگانی از 16 سازمان غیردولتی و 120 گروه شرکت کرده بودند.

تظاهرات کنندگان شعارهایی همچون «از پناهجویان استقبال کنید» و «این توافق غیرقانونی است» سر دادند.

آن‌ها این طرح را ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر، منشور حقوق اساسی اتحادیه اروپا و کنوانسیون ژنو در خصوص پناهجویان توصیف کردند.

فرناندز توکسو، رئیس کنفدراسیون اتحادیه تجاری اروپا که در این تظاهرات شرکت کرده بود در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «ما مخالف تصمیمات اتحادیه اروپا هستیم. آن‌ها (مقامات اتحادیه اروپا) قادر نیستند تصمیم رضایت بخشی مطابق با اوضاع این افراد بگیرند؛ افرادی که در ترکیه و پشت دروازه‌های اتحادیه اروپا نگه داشته شده‌اند.»

تظاهرات کنندگان در مادرید، پایتخت اسپانیا پلاکاردهایی علیه طرح اتحادیه اروپا و ترکیه حمل کردند، 26 اسفند 94 (خبرگزاری فرانسه)

طرح بازگرداندن پناهجویان بخشی از پیش نویس تفاهم‌نامه ای است که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و مقامات ترکیه روز 18 اسفند 94 بر سر آن توافق کردند.

در این توافق آمده است که اتحادیه اروپا هر پناهجویی را که به جزایر یونان برسد، به ترکیه خواهد فرستاد.

براساس توافقنامه مورد بحث، ترکیه نیز خواستار آن شده است تا در ازای دریافت پول، تسریع مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا و سفر بدون روادید اتباعش به اتحادیه اروپا، پذیرای تمام پناهجویانی شود که از طریق خاک این کشور به اروپا رفته‎اند.

اروپا هم اکنون با خیل بی‌سابقه‌ای از پناهجویان که بیشترشان از مناطق جنگی گریخته‌اند، رو به رو است.

بنابر گزارش اخیر اداره آمار کمیسیون اروپا موسوم به یورواستات، مجموعاً یک میلیون و 255 هزار و 600 پناهجو در سال 2015 وارد اروپا شدند.

بر اساس این گزارش، مردم کشورهای سوریه، عراق و افغانستان در صدر فهرست پناهجویان هستند.

همچنین تخمین زده می‌شود که جمعیتی نزدیک به 13 هزار پناهجو در پناهگاه‌های موقت در مرز یونان – مقدونیه، که فقط برای 2000 نفر طراحی شده است، زندگی می‌کنند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku