News   /   ايران

ظریف: برنامه موشکی یکی از مصادیق توان دفاعی است

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزیر امور خارجه ایران در واکنش به ادعاهای غرب علیه آزمایش‌های موشکی اخیر، تاکید کرد: «برنامه موشکی یکی از مصادیق توان دفاعی است که ما به آن نیاز داریم.»

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف روز دوشنبه در گفتگو با رادیو نیوزیلند به ادعاهای غرب و امریکا علیه آزمایش‌های موشکی اخیر ایران واکنش نشان داد و گفت: «تهران با این آزمایشات قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض نکرده است؛ بنابراین ایران نباید به خاطر این فعالیت‌هایش تحریم شود.»

ظریف تاکید کرد: «ما در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه تنها بخش ناچیزی را صرف توان دفاعی می‌کنیم و برنامه موشکی یکی از مصادیق توان دفاعی است که ما به آن نیاز داریم.»

ظریف تصریح کرد: «ما همواره گفته‌ایم که به توسعه ظرفیت‌های دفاعی خود ادامه می‌دهیم و این تجهیزات دفاعی ارتباطی با تسلیحات هسته‌ای ندارند. ما بهترین تضمین را ارائه کرده‌ایم که ایران هرگز قصد دستیابی به سلاح هسته‌ای را ندارد و این موشک‌های آزمایش شده با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند.»

وی ادامه داد: «این موشک‌ها تنها برای اهداف دفاعی هستند. ما به هیچ کشوری تجاوز نکرده و نخواهیم کرد.»

آزمایش موشکی 19 اسفند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

از گزارش احمد شهید تا رئیس جمهور آینده آمریکا 

وی با اشاره به اظهارات احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، گفت: «ایران تنها کشور منطقه است که تحقیقات حقوق بشر در آن انجام می‌شود. ولی این تحقیقات با انگیزه‌های سیاسی انجام می‌شوند و حقوق بشری نیستند.»

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره احتمال از سرگیری تحریم‌های امریکا علیه ایران پس از انتخابات امریکا گفت: «ما بر این باوریم فردی که به کاخ سفید راه می‌یابد باید واقعیت‌هایی را که در منطقه خاورمیانه رخ می‌دهد، در نظر بگیرد، همان گونه که باراک اوباما (رئیس جمهور امریکا) و جان کری (وزیر خارجه امریکا) نیز این قبیل مسائل را مد نظر داشته‌اند. واکنش ما نیز بر اساس اعمالی است که آنها انجام می‌دهند.»

سرنوشت سوریه باید توسط مردم این کشور تعیین شود

ظریف در پاسخ به سوال رادیو نیوزیلند درباره حمایت تهران از بشار اسد، رییس جمهور سوریه و این‌ که اگر بهای صلح در سوریه برکناری اسد باشد، این امر را می‌پذیرید یا نه، گفت: «نخست این ‌که ما از هیج شخصی حمایت نمی‌کنیم. ما با گروه تروریستی داعش که قصد دارد شرایط خطرناکی در منطقه به‌وجود آورد، مخالف هستیم.»

وی افزود: «ما به تلاش خود برای حل سیاسی مسئله در سوریه ادامه می‌دهیم. همان ‌طور که می‌دانید قطعنامه 2254 و مذاکراتی که در حال حاضر ادامه دارد همان طور که جان کری وزیر خارجه امریکا نیز در جلسه شورای امنیت بیان کرد، براساس طرحی است که دو سال و نیم پیش از سوی ایران ارائه شد. ما این طرح را که خوب هم هست، همچنان قابل قبول می‌دانیم و البته سرنوشت سوریه باید توسط مردم این کشور تعیین شود.»

ظریف همچنین درباره گسترش روابط میان دو کشور گفت: «نیوزیلند از واردکنندگان نفت و محصولات پتروشیمی ایران بوده و محصولات مختلفی از جمله گوشت و محصولات لبنی به ایران صادر می‌کرد. ما اکنون می‌توانیم روابط خود را با نیوزیلند در بخش‌های مختلف، شامل سرمایه‌گذاری و همکاری‌های بلندمدت افزایش دهیم.»

وی افزود: «فرصت‌های دیگری نیز در بخش فناوری‌های پیشرفته از جمله فناوری نانو و محیط زیستی که ایران پیشرفت‌های قابل توجهی در آن داشته است وجود دارد و می‌توانیم از تجربیات یکدیگر در این زمینه‌ها استفاده کنیم.»

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku