آژانس بار دیگر عدم انحراف در برنامه اتمی ایران را تایید کرد

مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین

آژانس بین المللی انرژی اتمی یک بار دیگر بر ماهیت صلح آمیز برنامه اتمی ایران تاکید کرده و گفته است هیچ نشانه‌ای از انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشاهده نشده است.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در بیانیه‌ای که برای شورای حکام قرائت شد، گفت: «آژانس نشانه‌ای از انحراف در فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران مشاهده نکرده است.»

وی افزود: «ایران از تاریخ 16 ژانویه 2016 (26 دی 1394) اجرای پروتکل الحاقی را به صورت موقت آغاز کرده است.»

آمانو گفت اجرای توافق اتمی موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که میان ایران و گروه 1+5 حاصل شده است، از تاریخ 16 ژانویه آغاز شده است.

آمانو خاطر نشان کرد هم 35 عضو شورای حکام و هم شورای امنیت سازمان ملل از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته‌اند تا راستی آزمایی و نظارت بر تعهدات اتمی ایران براساس برجام را برعهده داشته باشد و به این دو نهاد گزارش دهد.

وی افزود از اول مارس 2016 (11 اسفند 1394) نیز دفتری برای تایید پادمان در ایران راه اندازی شده است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تاریخ 26 دی آغاز اجرای برجام را اعلام کردند. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

آژانس بین المللی انرژی اتمی در تاریخ 26 فوریه (7 اسفند) نیز اولین گزارش خود را از زمان اجرای برجام منتشر کرده که در آن گزارش نیز تاکید شده بود هیچ نشانه‌ای از انحراف در برنامه اتمی ایران مشاهده نشده است.

پس از اجرایی شدن برجام، تحریم‌های هسته‌ای ایران از سوی امریکا، شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا لغو شد و در عوض تهران برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کرد.

ایران و گروه 1+5 متشکل از امریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه بعلاوه آلمان در تاریخ 23 تیر و پس از ماه‌ها مذاکرات فشرده، بر سر برجام به توافق دست یافتند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku