News   /   اروپا

زنجیره انسانی معترضان گرجی به مذاکرات دولت با گازپروم

هزاران نفر در پایتخت گرجستان در اعتراض به مذاکرات میان دولت و شرکت گازپروم روسیه زنجیره انسانی تشکیل دادند. 16 اسفند 1394. (َAP)

هزاران نفر در تفلیس پایتخت گرجستان در اعتراض به مذاکرات میان دولت و شرکت انحصاری گاز طبیعی گازپروم روسیه زنجیره انسانی هفت کیلومتری تشکیل دادند.

معترضان و حامیان حزب مخالف اصلی دولت می گویند که آنان نگران هستند که خرید گاز از شرکت دولتی گازپروم موجب وابستگی این عضو سابق اتحاد جماهیر شوروی به مسکو شود. اما حتی پیش از برگزاری تظاهرات یکشنبه نیز به نظر می‌رسید که مخالفان در پیشبرد نظر خود دست بالا را داشتند.

دولت گرجستان روز جمعه اعلام کرد که با کشور همسایه آذربایجان توافقنامه‌ای را امضا کرده که کاملا نیاز گرجستان را تامین خواهد کرد.

کاخا کالادزه وزیر انرژی گرجستان پیشتر مذاکرات با گازپروم را توجیه کرد. وی گفته بود که آذربایجان از توان فنی لازم برای تامین گاز بیشتر برخوردار نیست با این حال وی گفت که این مشکل اکنون برطرف شده است.

دیوید بکرادزه رهبر مخالفان یکشنبه در پارلمان گفت: «آن‌ها سعی کردند که با پیش کشیدن ضعف فنی آذربایجان برای عرضه گاز بیشتر ما را فریب دهند. اما موفق نشدند زیرا مردم آنان را باور نداشته و دولت را به هر اقدام ممکن برای تامین سوخت بیشتر از طریق آذربایحان وا داشتند. ما اجازه نمی‌دهیم که گرجستان تحت کنترل روسیه قرار گیرد.»

دولت گرجستان می‌گوید که سالانه از بابت ترانزیت گاز روسیه به ارمنستان که از داخل خاک گرجستان صورت می‌گیرد 10 درصد معادل 200 میلیون متر مکعب گاز را به عنوان حق ترانزیت برداشت می‌کرده اما گازپروم اخیرا خواهان پرداخت وجه نقد بوده تا ظاهرا از این طریق تفلیس را به خرید گاز روسیه وادار کند.

تحت قرارداد جدید با شرکت دولتی سوکار آذربایجان، گرجستان سالانه از 500 میلیون متر مکعب گاز بیشتر بهره‌مند خواهد شد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku