News   /   ايران

روحانی خواستار اقدام جامع مشترک ملی ایرانیان شد

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در نشست خبری (16 اسفند 1394- عکس از ایرنا)

رئیس جمهور ایران می‌گوید کشور نیاز به یک اقدام جامع مشترک ملی برای ساختن ایران و افزایش وحدت، برادری، رونق اقتصادی و قدرت ملی دارد. 

حسن روحانی روز یکشنبه (16 اسفند) در یک نشست خبری با اشاره به این که کشور در مقولۀ مذاکرات هسته ای به نتیجه رسیده است، گفت: «درخواست من از ملت ایران برجام 2 است. ما باید دست به دست هم بدهیم . ما نیاز به یک اقدام جامع مشترک ملی برای ساختن ایران داریم و خواست من همکاری بیشتر، تصمیم قاطعِ همگانی و همدلی برای این منظور است.»

وی دربارۀ نتایج برآمده از توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 گفت: «هزینۀ نقل و انتقال ارزی ایران برای تولید و صادرات حدود 10 درصد کاهش یافته است. هزینۀ حمل و نقل دریایی ایران 25 درصد کاهش پیدا کرده است. 4.2 میلیارد سرمایه گذاری در سازمان سرمایه گذاری به تصویب رسیده است و ایران جایگاه خود را در صادرات نفت بازیافته است»

قیمت نفت و صادرات ایران

روحانی دربارۀ کاهش جهانی قیمت نفت گفت: «درآمد نفتی ایران در سال 1390، 120 میلیارد دلار و در سال 1394 کمی بیش از 20 میلیارد دلار بود. این درآمد به یک ششم تقلیل پیدا کرد، اما با همین درآمد کم با کمک مردم با همدلی و همزبانی توانستیم کشور را اداره کنیم.»

وی با اشاره به شرایط بد برخی کشورهای تولیدکنندۀ نفت در جهان که در مواردی دچار تورم 150 درصد و کاهش شدید ارزش پول شده‌اند، افزود: «تورم ایران در سال 1394 کاهنده بوده است. تولید و صادرات نفت ایران در حال حاضر 400 هزار بشکه افزوده شده و روز به روز افزایش خواهد یافت.»

لزوم بازگشت صنعت هوایی به جایگاه اصلی خود

رئیس جمهور ایران با تاکید بر این که برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) تنها در زمینۀ حقوق هسته‌ای ایران نبوده است، افزود: «ما می خواهیم صنعت هوایی به جایگاه خود بازگردد. طبق اعلام وزیر راه، مردم ایران سالانه حدود 4.5 میلیارد دلار پول هواپیمای خارجی را پرداخت می‌کنند و ما می خواهیم این پول به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی برگردد.»

تعهدات طرف مقابل در برجام

روحانی در پاسخ به سوالی دربارۀ تأخیر اجرای تعهدات طرف غربی براساس برجام، گفت: «برخی از مؤسسات خصوصی و بانک‌ها هراس دارند که با ایران وارد مذاکره شوند و امریکاییها باید با تأکید به آن‌ها اعلام کنند که با خیال آسوده با ایران تعامل کنند.»

وی افزود: «در برخی از موارد امریکایی‌ها به قدر کافی تلاش نکرده‌اند، اما این بدان معنی نیست که تحریم‌ها علیه ایران برطرف نشده است... پس از توافق هسته‌ای ما وارد تجارت مواد هسته‌ای شدیم. تعامل با دنیا شروع شده و برجام اجرا شده است.»

برجام و فرصت هایش

روحانی در پاسخ به سوالی دربارۀ نحوۀ استفادۀ دولت از فرصت سرمایه‌گذاری پس از برجام، گفت: «فضا برای جذب سرمایه خارجی و برای مشارکت آماده شده است. دیروز (شنبه/15 اسفند) آقای (احمد داوود اوغلو) نخست وزیر ترکیه که در تهران بود و تعدادی از بنگاه‌های اقتصادی او را همراهی می‎‏کردند، تاکید کرد ترکیه آمادۀ سرمایه‌گذاری‌های مشترک با ایران است و همین فضا دربارۀ فرانسه صادق است»

وی افزود: «بخش خصوصی هرکجا بتواند مشارکت با بخش خصوصی خارج از کشور بکند، دولت استقبال می‌کند. برخی از اموری که در کشور سرمایه‌گذاری می‌خواهد، خود سرمایۀ خود را بازمی‌گرداند بنابراین نیازی نیست که دولت بار آن را بر دوش بگیرد؛ مانند خرید هواپیما که به شکل اجاره یا اجاره به شرط تملیک است.»

مردم ایران جهان را به شگفتی واداشتند

رئیس جمهور ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت مردم با شرکت در انتخابات هفتم اسفند پایه‌های نظام را بیش از گذشته مستحکم کردند و دولت نیز همۀ توان خود را برای برگزاری یک انتخابات قانونمند و شکوهمند به کار گرفت.

روحانی تصریح کرد: «در هفتم اسفند آن افتخار تاریخی توسط ملت ایران آفریده شد. هفتم اسفندی که مردم ما به نظامشان به رهبری شان به دولت شان بار دیگر اعتماد خود را نشان دادند و پای صندوق آراء آمدند و جهان را یکبار دیگر به شگفتی واداشتند.»

وی افزود: «ممکن است برخی از انتظارات برآورده نشده باشد، اما از زمان ثبت نام کاندیداها تا روز انتخابات، دولت هیچ شب آرامی را نداشت و همۀ توان خود را به کار گرفت تا امید را به جامعه بازگرداند و تعداد افرادی که می‌توانند در رقابت انتخاباتی شرکت کنند، بیشتر شود.»

روحانی تاکید کرد قول دولت به ملت، رقابت حداکثری و مشارکت حداکثری بود. 

انتخابات دهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی و پنجمین دورۀ مجلس خبرگان رهبری در ایران روز جمعه (7 اسفند) با حضور ده‌ها میلیون نفر برگزار شد. رقابت بر سر کسب ۲۹۰ کرسی در مجلس شورای اسلامی و ۸۸ کرسی در مجلس خبرگان رهبری بود.

رئیس جمهور ایران با اشاره به این‌که «نگاه مردم برای تغییر به صندوق آراء است»، افزود: «در میان همۀ جناح‌ها و احزاب و گروه‌ها عمدتاً معتدلین انتخاب شدند و به این معناست که مردم ما میانه روی را انتخاب کردند و راهی که مردم ما در 92 انتخاب کردند، همان مسیر را ادامه دادند و آن‌چه پیام مردم به همۀ مسئولین است این است که ما از شما اعتدال را می‌خواهیم.»

روحانی همچنین گفت: «آن‌‎چه مردم از ما می‌خواهند در کنار هم بودن قوا برای حل مشکلات مردم است. هیچ کس بداخلاقی را نمی‌خواهد مردم در هفتم اسفند پاسخ بداخلاقی‌ها را دادند. گفتند تهمت و افترا نتیجۀ معکوس می‌‎دهد و ما باید در مسیر قدرت ملی باشیم.»

رئیس جمهور ایران تأکید کرد: «مجلس تابع دولت نمی‌خواهیم و مجلس تابع دولت نداریم، مجلس و دولت در کنار هم البته تابع اصول و اهداف ملی واحد هستند. ما دولت همدل و همراه با مجلس و مجلس همدل و همراه با دولت می‌خواهیم... من امیدوارم که همکاری ما با مجلس دهم، بیش از مجلس نهم باشد.»


کمک‌های انسان‌دوستانۀ ایران به یمن قطع نمی‌شود

وی در پاسخ به سؤالی دربارۀ تاثیر قطع روابط دیپلماتیک ایران با کشور جیبوتی -همسایۀ کشور یمن- در ارسال کمک‌های انسان‎دوستانه به کشور جنگ‎زدۀ یمن، گفت: «کمک‌های نوع‌دوستانۀ ایران به یمن تداوم دارد و قطع نخواهد شد... دولت سعودی متأسفانه به بمباران‌های بی‌رحمانۀ خود ادامه می‌دهد و قدرت‌های بزرگ توجهی به این موضوع ندارند.»

روحانی با اشاره به این‎که مقامات ایرانی در تمام ملاقات‌های خارجی دربارۀ یمن سخن گفته‎اند، افزود: «رویکرد جمهوری اسلامی ایران در کمک به مردم و دولت عراق و سوریه، به مردم لبنان و دولت این کشور و سایر کشورها از جمله یمن مشخص است.»

عربستان سعودی از فروردین ماه سال جاری حملات هوایی خود را در یمن به بهانۀ بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی این کشور آغاز کرد و تا کنون عامل کشته شدن بیش از 8 هزار و 400 نفر در این کشور فقیر عربی شده است.

تمامیت ارضی سوریه اصل مورد تأکید ایران است

رئیس جمهور ایران دربارۀ تازه‌ترین تحولات سوریه و خواست برخی کشورها برای تجزیۀ این کشور، گفت: «تمامیت ارضی کشورهای منطقه به عنوان یک اصل مورد تاکید ما است؛ چه نسبت به عراق، سوریه و هر کشوردیگر در منطقه.»

وی دربارۀ تازه‌ترین اظهارات مقامات روسیه دربارۀ سوریه گفت: «روابط ما با روسیه روابط خوبی است. اما این بدان معنا نیست که هر اقدام این کشور مورد تأیید ایران است... نظر ما وحدت و تمامیت ارضی سوریه است و این‎که هر چه سریع‌تر بتوانیم با آتش‌بس عادلانه و مبارزه با تروریسم شرایط را برای اصلاح قانون اساسی، انتخابات و حکومت آیندۀ سوریه طبق نظر مردم این کشور آماده کنیم.»

روحانی تأکید کرد: «مردم سوریه باید به زندگی عادی خود بازگردند و جنگ تمام شود. هدف ما بیرون راندن تروریست‌ها از سوریه است تا خواست مردم برای آیندۀ این کشور محقق شود.» 

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku