شورای همکاری خلیج فارس حزب الله را سازمان تروریستی نامید

عبدالطیف بن راشد الزیانی دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس (نفر اول سمت چپ) در کنار وزرای خارجه این شورا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

شش کشور عضور شورای همکاری خلیج فارس جنبش مقاومت لبنان، حزب الله را که با اشغالگری رژیم اسرائیل و تروریست‌ها در سوریه مبارزه می‌کند، در فهرست به اصطلاح تروریست‌ها جای داده است.

شورای همکاری خلیج فارس روز چهارشنبه به منظور اعمال فشار بیشتر علیه حزب الله که نقشی کلیدی در تحولات داخلی لبنان، مقابله با رژیم اسرائیل و همچنین بحران سوریه ایفا می‌کند، این گروه و همه گروه‌هایی را که با حزب الله ارتباط داشته باشند، در فهرست به اصطلاح حامیان تروریسم جای داده است.

کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس در سال 2013 نیز در پی حضور نظامی حزب الله در بحران سوریه، برخی اعضای این گروه را تحریم کرده بود. در همین سال نیز برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین حزب الله را گروه تروریستی خوانده بودند.

تصویری آرشیوی از مبارزان حزب الله لبنان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

عبدالطیف بن راشد الزیانی دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس روز چهارشنبه در بیانیه‌ای که از ریاض منتشر شد، گفت این شورا تصمیمی جمعی علیه حزب الله اتخاذ کرده است.

وی مدعی شد: «در حالی که این گروه به اقدامات تروریستی خود ادامه می‌دهد، شورای همکاری خلیج (فارس) تصمیم گرفته است تا آن را به عنوان سازمانی تروریستی برچسب بزند و اقدامات ضروری را برای اجرای این تصمیم براساس قوانین ضد تروریسم شورای همکاری خلیج (فارس) و قوانین بین المللی مشابه اتخاذ خواهد کرد.»

وی همچنین حزب الله را به ارتکاب «تجاوز»، جذب «جوانان» کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، قاچاق «سلاح و مواد منفجره»، ایجاد «فتنه» و تحریک به «هرج و مرج و ناآرامی» متهم کرده است.

این تصمیم یک روز پس از آن اتخاذ شد که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان گفت عربستان سعودی با تعلیق بسته کمک اقتصادی به ارتش لبنان، این کشور را به مرحله جدیدی از مناقشه سیاسی کشانده است.

اگرچه شورای همکاری خلیج فارس در این بیانیه هیچ سندی برای تایید ادعاهای خود علیه حزب الله ارائه نکرد.

شورای همکاری خلیج فارس متشکل از شش کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، بحرین، عمان و قطر است.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که اعضای شورای همکاری خلیج فارس خود از مهمترین حامیان گروه‌های افراطی و تروریستی در منطقه به شمار می‌آیند.

پیشتر عمان به عنوان یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با تروریستی خواندن حزب‌ الله مخالفت کرده بود اما ظاهرا پس از ادعاهای اخیر ریاض مبنی بر دخالت نظامی حزب الله در یمن و انتشار ویدئوهایی در این باره، سعودی‌ها توانستند مسقط را نیز متقاعد کنند تا با تروریستی خواندن حزب الله مخالفتی نکند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku