آتش بس موقت در سوریه آغاز شد

کمک رسانی نیروهای امدادی در شهر دوما (7 اسفند 94، عکس از خبرگزاری فرانسه)

آتش بس موقت در سوریه آغاز شده و به مدت دو هفته ادامه خواهد یافت.

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه جمعه قطعنامه مربوط به آتش بس در سوریه را به تصویب رساند. به موجب این آتش بس، درگیری‌ها از بامداد شنبه به وقت دمشق، پایتخت سوریه متوقف می‌شود.

بر این اساس، طرفین آتش بس باید «حملات با هرگونه سلاح اعم از راکت، خمپاره و موشک‌های ضد تانک را متوقف» و «از تصاحب یا تلاش برای تصاحب قلمرو دیگر گروه‌هایِ این آتش بس خودداری کنند».

آنها همچنین باید اجازه دسترسی «بلامانع و مستمر» را برای گروه‎های امداد رسانی فراهم کرده و در دفاع از خود در برابر گروه‌هایی که مشمول آتش بس نیستند، از «شدت عمل متناسب» استفاده کنند.

دولت سوریه این آتش بس را با این شرط پذیرفت که عملیات نظامی علیه گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره ادامه یابد.

عناصر مسلح مخالف دولت سوریه در شهر عربین (7 اسفند 94، عکس از خبرگزاری فرانسه)

بشار جعفری، سفیر سوریه در شورای امنیت سازمان ملل از آمادگی دمشق برای شرکت در هرگونه «تلاش صادقانه» جهت دستیابی به صلح خبر داد.

جعفری ادامه داد «توپ در زمین دیگر گروه‌هاست» و آنها باید با خودداری از تعیین پیش‌شرط «حسن نیت» خود را ثابت کنند.

گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز به شورای امنیت گفت: «ما هم اینک فرصتی واقعی داریم تا به خشونت پایان دهیم و نبرد جمعی علیه تروریسم را شدت بخشیم.»

توقف پرواز جنگنده‎های روسی

وزارت دفاع روسیه در نیز از توقف پروازهای جت‎های نظامی این کشور بر فراز سوریه خبر داد.

گروه موسوم به «کمیته عالی مذاکرات» که تحت حمایت عربستان سعودی است، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کمیته عالی مذاکرات موافقت یگانهای ارتش آزاد سوریه و گروه‌های مسلحِ مخالف (دولت سوریه) را با آتش بس موقت تایید می‌کند.»

نمایی از منطقه جوبر در حومه شرقی دمشق (5 اسفند 94، عکس از خبرگزاری فرانسه)

ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس جمهور ترکیه نیز گفت: «ما از این آتش بس حمایت می‌کنیم... اما بمباران‌های روسیه و حملات نیروهای دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه بر روی زمین ادامه دارد... و ما را درباره آینده آتش بس به شدت نگران کرده است.»

در همین حال، استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه خاطر نشان کرد در صورتی که آتش بس به طور گسترده رعایت شود و کمک‌های انسانی بیشتری به غیرنظامیان برسد، مذاکرات صلح از 7 مارس (17 اسفند) از سر گرفته می‌شود.

سوریه از حدود 5 سال پیش عرصه درگیری‌های مرگباری بوده است. به گزارش مرکز تحقیقات سیاسی سوریه، درگیری‌ها در این کشور تا کنون حدود 470 هزار کشته و یک میلیون و 900 هزار زخمی به جا گذاشته است. با این حال گزارشهای دیگر تعداد کشته های بحران سوریه را بیش از 260 هزار نفر اعلام کرده اند.

دولت دمشق می‌گوید کشورهای عربستان، قطر و ترکیه از گروه‌های تروریستی از جمله داعش حمایت مالی‎ و تسلیحاتی به عمل می‌آورند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku