News   /   اروپا

ویکی‌لیکس: امریکا از مرکل جاسوسی کرده است

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک روزنامه آلمانی با استناد به اسناد محرمانه‌ای که ویکی‌لیکس منتشر کرده است، اعلام کرد امریکا از آنگلا مرکل جاسوسی کرده است.

روزنامه «سود دویچه زایتونگ» روز سه شنبه نوشت آژانس امنیت ملی امریکا (ان.اس.اِی) گفتگوهای مرکل با دبیرکل سازمان ملل و سران کشورهای اروپایی را شنود کرده است.

این سازمان جاسوسی پیش از این نیز به خاطر شنود مکالمه‌های تلفنی مرکل، مورد انتقاد قرار گرفته بود.

بر اساس این گزارش، ان.اس.اِی از مکالمه تلفنی مرکل و بان کی مون در سال 2008 درباره تغییرات آب و هوایی جاسوسی کرده بود.

صدر اعظم آلمان در این مکالمه گفته بود سران کشورهای اروپایی را به ایفای نقش محوری در خصوص مساله تغییرات آب و هوایی فراخوانده است. دبیرکل سازمان ملل نیز از تلاش مرکل برای مقابله با تغییرات آب و هوایی تقدیر کرده بود.

جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس (عکس از خبرگزاری فرانسه)

جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس درباره این اسناد جدید گفت: «امروز نشان دادیم که صحبت‌های خصوصی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، درباره نجات کره زمین از تغییرات آب و هوایی به دست کشوری که می‌خواهد از بزرگترین شرکت‌های نفتی خود حفاظت کند، شنود شده است.»

به گزارش این روزنامه آلمانی، ویکی‌لیکس همچنین اسنادی را درباره دیدار سال 2011 آنگلا مرکل با نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور وقت فرانسه و سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر وقت ایتالیا منتشر کرده است.

در این دیدار – که بنا بر گزارش‌ها پرتنش بوده است – مرکل و سارکوزی از برلوسکونی می‌خواهند بدهی‌های عمومی را کاهش داده و بخش بانکی ایتالیا را تقویت کند.

این در حالیست که ادوارد اسنودن، پیمانکار پیشین این سازمان جاسوسی امریکایی، در سال 2013 نحوه جاسوسی امریکا از مکالمه‌های مرکل را فاش کرد؛ موضوعی که باعث مجادله شدید بین برلین و واشنگتن شد.

از زمان آغاز به کار ویکی‌لیکس در سال 2006 حدود 500 هزار سند محرمانه درباره جنگ‌های امریکا در افغانستان و عراق به همراه 250 هزار سند دیپلماتیک افشا شده است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku