News   /   اروپا

راه‌اندازی واحد ویژه قاچاق انسان در یوروپل

راب وینرایت، رئیس یوروپل حین سخنرانی به مناسبت راه‌اندازی مرکز مبارزه با قاچاق انسان در مقر این نیرو در لاهه، هلند، 3 اسفند 1394. (AFP)

پلیس اتحادیه اروپا در راستای مهار موج ورود آوارگانی که برای فرار از جنگ و فقر عازم قاره سبز می‌شوند واحد جدیدی برای رسیدگی به معضل قاچاق انسان راه‌اندازی کرده است.

راب وینرایت، رئیس یوروپل، معضل قاچاق انسان را از حوزهای جنایی برشمرد که روند شیوع آن بیش از سایر زمینه‌های جرم و جنایت در اروپا شدت گرفته است.

وی گفت که بر اساس برآورد سازمان متبوع وی، از هر 10 پناهجویی که وارد اروپا شده‌اند 9 نفر از آنان از طریق یک شبکه جنایتکار قاچاقچی انسان اقدام کرده‌اند.

قرار است این مرکز جدید که در مقر یوروپل در لاهه راه‌اندازی شده است به 28 کشور عضو این اتحادیه ی برای بهبود تبادل اطلاعات و هماهنگی‌های عملیاتی یاری رساند.

وینرایت همچنین از رایزنی‌های خود با مسئولان ترکیه خبر داد. ترکیه نقطه عزیمت خیل عمده پناهجویان عازم اروپا است.

بنا بر گزارش یوروپل، گردش مالی شبکه‌های جنایتکار دخیل در قاچاق انسان در سال گذشته از قِبَل ورود دست‌ کم یک میلیون مهاجر بالغ بر 3 تا 6 میلیون یورو بوده است.

تصویری از پناهجویانی که در پارک شهر زیبروگه بلژیک زندگی می‌کنند، 15 بهمن 1394. برخی از این آوارگان خود را به ساحل بلژیک می رسانند تا از آنجا به طور قاچاق عازم انگلیس شوند. (AFP)

شبکه‌های قاچاق انسان کار جا به جایی مهاجران و تهیه مدارک جعلی آنان را انجام می‌دهند و گاهی از آنان در ازای هزینه بلیط سفر به اروپا بیگاری می‌گیرند.

دیمیترس آوراماپولوس، کمیسر مهاجرت اتحادیه اروپا، گفت همکاری میان یوروپل و آژانس کنترل مرزی اروپا (فرانتکس) به سرکوب قاچاقچیان کمک می‌کند. با این حال وی هشدار داد که کشورهای اتحادیه اروپا نیز باید مشارکت کنند.

یوروپل در حال حاضر اطلاعات 40 هزار فرد مظنون به مشارکت در قاچاق انسان را در اختیار دارد و در بیش از هزار و 551 پرونده تحقیق همکاری داشته است.

افراد مظنون اتباع بیش از 100 کشور مختلف و عمدتا اهل بلغارستان، مصر، مجارستان، عراق، کوزوو، پاکستان، لهستان، رومانی، صربستان، سوریه، تونس و ترکیه هستند.

به عقیده کارشناسان بحران پناهجویان اروپا ناشی از جنگ‌افروزی‌های  غرب و هم پیمانان منطقه‌ای آنان از جمله ترکیه است.

بنا بر گزارش‌ها بسیاری از تروریست های اقصی نقاط جهان ظرف سال های اخیر از طریق ترکیه به گروه تکفیری داعش ملحق شده اند. (تصویر آرشیوی)

ترکیه متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که آنکارا اعضای گروه تروریستی داعش را تجهیز کرده، آموزش می‌دهد و عبور و مرور آنان در سوریه را تسهیل می‌کند. آنکارا همچنین بارها به دست داشتن در تجارت غیرقانونی نفت با داعش متهم شده است.

سوریه از ماه مارس 2011 (حدود 5 سال پیش) صحنۀ ناآرامی‌های مرگبار است.

به گزارش پایگاه خبری گاردین، مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه در گزارشی اعلام کرد از ماه مارس 2011 تاکنون، در مجموع 11.5 درصد از مردم سوریه در ناآرامی‌های این کشور کشته یا زخمی شده و 45 درصد از مردم بی خانمان شده‌اند.

 

 

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku