سفر رئیس جمهور ترکیه به چند کشورآمریکای جنوبی

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه(عکس از خبرگزاری فرانسه)

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با هدف گسترش دامنه نفوذ آنکارا در آمریکای لاتین به این منطقه سفر می کند. 

رجب طیب اردوغان که امروز(شنبه) کشورش را به مقصد آمریکای جنوبی ترک می کند، اولین رئیس جمهور ترکیه است که از پرو و اکوادور دیدن می کند. سفر اردوغان  به شیلی در حالی صورت می گیرد که سلیمان دمیرل آخرین رئیس جمهور ترکیه بود که در سال 1995 از این کشور بازدید کرد.

اردوغان با سران کشورهای آمریکای جنوبی درباره مسائل منطقه ای و بین المللی گفتگو خواهد کرد. وی همچنین قرار است در نشست های اقتصادی که محور اصلی توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی است، شرکت نماید.

رئیس جمهور ترکیه در ماه فوریه سال  گذشته میلادی از کشورهای کوبا، کلمبیا و مکزیک دیدن کرده بود.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد، اردوغان قرار است ابتدا از شیلی سپس پرو و در انتهای سفر خود از اکوادور دیدن نماید. در بیانیه دفتر ریاست جمهوری ترکیه آمده است این سفر اهمیت کشورهای آمریکای لاتین را برای ترکیه نشان می دهد.

کارشناسان براین باورند، ترکیه بدنبال شرکای جدید در محلی دیگر بجز خاورمیانه و بالکان است.

به نظر می رسد ترکیه با حضور در آمریکای جنوبی بدنبال همپیمانان جدید در منطقه ای جدید است و این درزمانی است که رابطه این کشور با آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا  در جایگاهی حساس قرار دارد.

روسیه یکی از اصلی ترین شریک های تجاری ترکیه در منطقه، پس ازآنکه ارتش ترکیه در ماه نوامبر سال گذشته یک هواپیمای بمب افکن روسیه را درمرز سوریه سرنگون کرد، تحریم هایی را علیه آنکارا وضع کرده است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku