News   /   اروپا

یک سوسیالیست رئیس پارلمان اسپانیا شد

پاتچی لوپز، رئیس جدید پارلمان اسپانیا (عکس از خبرگزاری رویترز)

در حالی که حزب محافظه‌کار اسپانیا بیشترین تعداد کرسی را در پارلمان در اختیار دارد، نمایندگان اسپانیایی یکی از اعضای حزب سوسیالیست را به عنوان رئیس جدید پارلمان انتخاب کرده‌اند.

نمایندگان حزب سوسیالیست و حزب سیدادانوس روز چهارشنبه در اولین جلسه پارلمان جدید اسپانیا با 130 رای، پاتچی لوپز، رئیس پیشین دولت منطقه باسک شمالی، را به سمت رئیس پارلمان برگزیدند.

لوپز در این رای گیری کارولینا بسکانسا، نماینده حزب پودموس، را شکست داد؛ بسکانسا 71 رای کسب کرده بود.

وی در حالی انتخاب شد که حزب سوسیالیست از بیشترین تعداد کرسی در پارلمان برخوردار نیست.

حزب محافظه‌کار مردم اسپانیا به رهبری ماریانو راخوی، نخست وزیرموقت این کشور، در انتخابات 20 دسامبر 2015 (29 آذر) 123 کرسی از 350 کرسی پارلمان را به دست آورد، اما اکثریت را از دست داد.

حزب محافظه‌کار با خودداری از شرکت در این رای گیری مسیر را برای انتخاب شدن لوپز هموار کرد؛ این حزب درصدد است حمایت احزاب سوسیالیست و سیدادانوس را جلب کند تا تصدی دولت جدید را دوباره در اختیار بگیرد.

در همین حال، آلفونسو آلونسو، کفیل وزارت بهداشت اسپانیا، توافق برای انتخاب لوپز را اقدامی از روی «سخاوت و آینده نگری» توصیف کرد.

راخوی اوایل روز چهارشنبه بر توافق با احزاب سوسیالیست و سیدادانوس تاکید کرد و افزود این اقدام می‌تواند به تشکیل دولتی منجر شود که می‌تواند «اصلاحات مورد نیاز اسپانیا» را اجرا کند و «بهبود اقتصادی را تثبیت کند».

پابلو ایگلسیاس رهبر پودموس

با وجود این، پدرو سانچز، رهبر حزب سوسیالیست، درصدد ائتلاف با حزب پودموس است تا دولتی چپگرا تشکیل دهد؛ حزب سوسیالیست در انتخابات 90 کرسی کسب کرد و از لحاظ تعداد کرسی در پارلمان رتبه دوم را در اختیار دارد.

به گفته سانچز توافق بین پودموس و سوسیالیست‌ها باعث شد مردم به این دو حزب رای دهند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku