مرحله دوم خروج معارضان سوریه از زبدانی آغاز شد

تصویر آرشیوی از ویرانی‌های شهر زبدانی در سوریه

مرحله دوم خروج معارضان دولت دمشق و خانواده‌های سوری از سه شهری که ماه‌ها تحت محاصره نیروهای دولت سوریه بوده‌اند، دوشنبه بر اساس توافقی که به میانجیگری سازمان ملل حاصل شد، اجرا می‌شود.

این توافقِ نادر به ده‌ها تن از معارضانی که ماه‌ها در شهر زبدانی در نزدیکی مرز لبنان گیر افتاده بودند، اجازه می‌دهد تحت نظر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از طریق فرودگاه بیروت راهی ترکیه شوند.

شهر زبدانی به دلیل نزدیکی به دمشق و همچنین مرز لبنان منطقه مهمی محسوب می‌شود.

افزون بر این، حدود 300 خانواده‌ای که ماه‌ها در دو شهرِ شیعه‌نشینِ ادلب تحت کنترل معارضان زندگی می‌کردند، از راه زمینی به مرز ترکیه و از آنجا با هواپیما به بیروت خواهند رفت.

بر پایه گزارش‌ها، این مسیر امن‌ترین راه خروجِ این خانواده‌هاست چرا که در صورت عبور از خاک سوریه ممکن است در مناطق تحت کنترل پیکارجویان اسیر شوند.

تصویر آرشیوی از کاروان صلیب سرخ در شهر زبدانی (عکس: خبرگزاری فرانسه)

سوریه از مارس سال 2011 درگیر خشونت معارضانِ دولت بشار اسد، رئیس جمهور این کشور و تروریست‌های تکفیری است؛ ناآرامی‌های این کشور تا کنون جان بیش از 250 هزار نفر را گرفته است.

سازمان ملل و برخی کشورها سعی کرده‌اند با میانجیگری بین طرف‌های درگیر در این کشور، مشکل را حل کنند؛ با این وجود، این تلاش‌ها تا کنون نتیجه ملموسی نداشته است.

به گفته دولت سوریه، معارضان دمشق در حمص نیز  چندی پیش توافق کردند همراه تسلیحاتشان از آخرین مناطقی که در این شهر در اختیار دارند، خارج شوند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku