News   /   ايران

روسیه دو نیروگاه اتمی در ایران می‌سازد

بهروز کمال‌وندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران (عکس از ایسنا)

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید روسیه از هفته آینده ساخت 2 نیروگاه هسته‌ای در ایران را آغاز می‌کند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه‌شنبه در مصاحبه با «رادیو گفتگو» از «کلنگ زنی» این دو نیروگاه خبر داد.

به گفته او، اقدامات فنی در کنار مذاکرات سیاسی و اقتصادی تهران و مسکو برای ساخت این دو نیروگاه ادامه دارد.

 کمال‌وندی افزود: اقداماتی که بازگشت پذیری آن در آینده با مشکل مواجه نخواهد شد، اجرایی و باعث شد وضعیت خوبی را در کاهش سانتریفیوژها کسب کنیم.»

نیروگاه اتمی بوشهر

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت اقدامات «مثبتی» برای مبادله مواد غنی‌شده با کیک زرد انجام شده است و «هم اینک کیک زرد را تحویل گرفته‌ایم و تا نهایی شدن این مبادله برخی اقدامات که مدنظر داریم باید اجرایی شود.»

ایران و گروه 1+5 پس از ماه‌ها مذاکرات فشرده، 23 تیر به توافق هسته‌ای دست یافتند.

کمالوندی گفت اقدامات روسیه مشروط به بسته شدن پرونده برنامه‌های گذشته و حال ایران (پی‌ام‌دی) بود و اکنون درباره موضوع مبادله باید «قرارداد بخشی از ضایعات مشخص شود تا معادل آن مواد کیک زرد را دریافت کنیم.»

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه گذشته با تصویب قطعنامه پیشنهادی کشورهای 1+5، پرونده «ابهامات در فعالیت هسته‌ای ایران» موسوم به پی‌ام‌دی را بست و قطعنامه‌های پیشین خود علیه ایران را لغو کرد.

کمال‌وندی همچنین گفت: «طی چند ماه گذشته دیدارهایی با چند هیات اروپایی داشتیم و تفاهمات قرار است در قالب اسناد اجرایی شود و بدین معناست که بر اساس برجام موانع بر طرف و زمینه‌هایی برای همکاری مشترک ایجاد شده است.»

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، سال گذشته در سفر به مسکو قرارداد ساخت دو نیروگاه اتمی جدید توسط روسیه در بوشهر را امضا کرده است.

در این قرارداد امکان افزایش ساخت نیروگاه‌های تازه هسته‌ای تا هشت واحد در آینده در نظر گرفته شده است.

صالحی گفته بود در مجموع در استان بوشهر 5 نیروگاه اتمی احداث خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود تولید 20 هزار مگاوات برق اتمی از تکالیفی است که مجلس شورای اسلامی برای دولت تعیین کرده است.

امیرعباس سلطانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، مهر پارسال به نقل از صالحی گفت: «امروز کشور به بیست نیروگاه جدید نظیر نیروگاه بوشهرنیاز دارد.»


 

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku