News   /   اروپا

احزاب چپ اسپانیا: به راخوی اجازه نمی‌دهیم دولت تشکیل دهد

هواداران حزب چپگرای پودموس پیروزی این حزب را پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی جشن می گیرند. (AFP)

احزاب عمده چپ در اسپانیا می‌گویند اجازه نخواهند داد حزب محافظه‌کار ماریانو راخوی، نخست وزیر این کشور که در انتخابات پارلمانی اکثریت خود را از دست داد، دولت تشکیل دهد.

حزب حاکم به ریاست راخوی در انتخابات پارلمانی اسپانیا که نتایج رسمی آن روز یکشنبه اعلام شد، 123 کرسی به دست آورد اما نتوانست 176 کرسی لازم برای کسب اکثریت مطلق را از آن خود کند.

دو حزب چپگرای پودموس و سیودادانوس که به ترتیب 69 و 40 کرسی در این انتخابات به دست آوردند، برای راخوی به منظور تشکیل دولت بسیار کلیدی هستند.

پابلو ایگلسیاس، رهبر حزب پودموس، در کنفرانسی خبری گفت حزب وی که در انتخابات روز یکشنبه رتبه سوم را از آن خود کرد، از حزب حاکم حمایت نخواهد کرد.

ایگلسیاس 37 ساله در جمع خبرنگاران تاکید کرد: «تحت هیچ شرایطی پودموس به حزب محافظه کار اجازه نخواهد داد تا قدرت را در اختیار گیرد

پابلو ایگلسیاس رهبر حزب پودموس اسپانیا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

همچنین سزار لوئنا، رهبر حزب سوسیالیست اسپانیا که 90 کرسی را از آن خود کرده است، تاکید کرد این حزب از راخوی برای تشکیل دولت حمایت نخواهد کرد.

ماریانو راخوی نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار، حزب حاکم، اسپانیا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

لوئنا گفت: «تا جایی که می‌دانم، حزب محافظه کار، راخوی را (برای پست نخست وزیری) معرفی خواهد کرد و بنابراین رای حزب سوسیالیست به حزب محافظه کار و راخوی منفی خواهد بود

در همین حال حزب سیودادانوس که زمانی با ائتلاف با حزب حاکم از حزب محافظه کار حمایت کرده بود، نیز تاکید کرده است که از راخوی برای تشکیل دولت حمایت نخواهد کرد.

فیلیپه ششم، شاه اسپانیا پس از مذاکره با احزاب پیروز در انتخابات، نخست وزیر جدید را انتخاب خواهد کرد.

پس از آن نامزدِ نخست وزیری باید از پارلمان رای اعتماد بگیرد و اگر در این کار ناکام باشد، رای‌گیری دوم 48 ساعت بعد برگزار می‌شود.

اگر این مساله بعد از گذشت دو ماه از رای‌گیری اول حل نشود، شاه دستور برگزاری انتخابات جدید را صادر خواهد کرد.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku