News   /   ايران

نمایندگان ایران و اروپا در وین دیدار کردند

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجۀ ایران در کنار هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا (تصویر آرشیوی)

نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا پیش از نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در وین، پایتخت اتریش دیدار کردند.

دیدار سید عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام و مجید تخت روانچی، معاون وزیر امور خارجه ایران با هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ساعت 19 و 30 به وقت تهران در هتل کوبورگ وین آغاز شد.

پیش از آن عراقچی و تخت‌روانچی با نمایندگان هیات چین دیدار کردند.

همچنین قرار است صبح فردا دومین نشست کمیسیون مشترک برجام میان ایران و 1+5 در سطح معاونان وزیران خارجه برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، هدف از نشست فردا، تهیۀ پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای بستن پرونده مسائل گذشته و حال برنامۀ هسته‌ای ایران است.

این در حالی است که نشست‌های کارشناسی میان هیات نمایندگی ایران به ریاست حمید بعیدی‌ نژاد و کشورهای عضو گروه 1+5  با هدف هماهنگی‌ها برای اجرای برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) از هفتۀ گذشته آغاز شده است.

بعیدی نژاد پیشتر گفته بود کمیسیون مشترک به بحث‌های «کلی» می‌پردازد ولی بحث‌های «جزیی و عبارت‌پردازی» در نشست جانبی انجام می‌شود که تا روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: قطعنامه 1+5 با مشوریت مستقیم ایران تهیه می‌شود

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبۀ گذشته گزارش ارزیابی نهایی خود را از مسائل گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران ارائه کرد.

اکنون اعضای شورای حکام آژانس باید در جلسۀ 15 دسامبر (24 آذر) خود، دربارۀ بسته شدن پروندۀ مسائل گذشته و حال ایران تصمیم بگیرند.

آژانس در ارزیابی نهایی خود از برنامۀ هسته‌ای ایران نوشت هیچ نشانه‌ای دال بر انحراف مواد هسته‌ای در ارتباط با پی‌ام‌دی (ابعاد نظامی احتمالی) وجود ندارد.

در پی اعلام ارزیابی نهایی، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، گفت گزارش آژانس به پرسش‌ها و ابهامات دربارۀ برنامۀ هسته‌ای ایران به خوبی پاسخ داد و اکنون واشنگتن آماده است گام‌های بعدی را برای اجرای برجام بردارد.

وی افزود گزارش آژانس تایید می‌کند ایران در چارچوب نقشۀ راه برای روشن کردن مسائل گذشته و حال، به تعهدات خود برای پاسخ به پرسش‌های آژانس عمل کرده است.

 

برای اطلاع از تازه ترین اخبار ایران و جهان به کانال پرس‌ تی‌وی فارسی در تلگرام بپیوندید.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku