News   /   اروپا   /   مصاحبه

اعتصاب کارورزان پزشکی انگلیس برای افزایش حقوق

کارورزان پزشکی در انگلیس در اعتراض به پایین بودن حقوقشان اعتصاب سراسری برگزار خواهند کرد.

کارورزان پزشکی در انگلیس بر سر برگزاری اولین اعتصاب سراسری این صنف در تاریخ سازمان بهداشت انگلیس در اعتراض به پایین بودن حقوقشان و مفاد یک قرارداد جدید، توافق کرده‌اند. 

به گفتۀ انجمن پزشکی انگلیس، از حدود 28 هزار کارورز پزشکی 98 درصد قاطع آنان در رای گیری که پنجشنبه برگزار شد به برپایی اعتصاب رای موافق دادند.

فقط دو درصد پزشکان با اعتصاب در تاریخ‌های یکم، هشتم و شانزدهم دسامبر مخالف بودند.

طبق برنامه، پزشکان در یکم دسامبر (10 آذر) به غیر از ارائۀ خدمات اورژانسی در اعتصابی 24 ساعته خواهند بود، اما در دور بعدی اعتصاب‌ها هر گونه ارائۀ خدمتی را متوقف خواهند کرد. و براساس پیش‌بینی‌ها این اقدام اختلال شدیدی در روند کار سازمان متبوعشان ایجاد خواهد کرد. 

جرمی هانت، وزیر بهداشت انگلیس

جرمی هانت، وزیر بهداشت، ضمن محکومیت این حرکت آن را امری «توجیه‌ناپذیر» خواند. گروه‌های حمایت از حقوق بیماران نیز نسبت به خطرات جانی احتمالی برای بیماران هشدار داده‌اند.

راجر گاس از کمپین «رضایتمندی بیمار» گفت: «این واقعه بدترین اخبار برای بیماران در تاریخ سازمان بهداشت انگلیس است.»

کاترین مورفی، رئیس اجرایی انجمن بیماران، گفت: «گرچه به خواست پزشکان باید رسیدگی شود، اما عواقب بالقوه این اعتصاب برای بیماران جدی است.»

سازمان بهداشت انگلیس دارای 45 هزار کارورز پزشکی در انگلستان است که اکثر آن‌ها زیر نظر انجمن پزشکی انگلیس قرار دارند. پزشکان از قراردادهای جدید که سال آینده اجرا خواهد شد خشمگین هستند. در این قرارداد شمار شیفت‌هایی که «غیراجتماعی» نامیده شده و با نرخ بیمه پرداخت می‌شوند کاهش می‌یابد.

در همین راستا، رادنی شکسپیر، استاد اقتصاد در لندن در گفت‌وگو با پرس تی‌وی گفت: «آنچه در انگلیس تهدید واقعی تلقی می‌شود کل نظام بهداشت و درمان کشور است. در اینجا 9.5 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور صدف خدمات سلامت می‌شود در حالی که در امریکا این رقم دو برابر و معادل 19 درصد است. اما اگر ببینیم امید به زندگی چه کسانی بیشتر است، فرانسوی‌ها با نظام سلامت مشابه انگلیس در صدر قرار دارند. در اینجا کل سیستم در معرض تهدید است زیرا دولت می‌خواهد با خصوصی سازی شرایطی را ایجاد کند که همگان مجبور به پرداخت هزینه باشند که در این صورت 10 درصد آن عاید دولت و سهامداران شرکت‌ها خواهد شد.»

ادنی شکسپیر، استاد اقتصاد در لندن در حال گفت‌وگو با پرس تی‌وی

وی افزود: «این موضوع همان مساله نهفته نگرانی‌ها و معضلات پیش روی نظام سلامت است. یکی از این معضلات نحوه رفتار با کارورزان پزشکی است که تحت شرایط سخت و پرفشاری در مراحل پایانی آموزش خود قرار دارند، که مشابه شرایط پرستاران است. نحوۀ برخورد دولت با کارورزان پزشکی به گونه‌ای است که انگار کارکنان بخش صنعت هستند.»

به گفتۀ شکسپیر: «رویکرد دولت در قبال کلیدی‌ترین بخش خدمات در کشور تحقیرآمیز است، تحقیر کسانی که به تدریج مسئول امور پزشکی خواهند شد. و نیز نشانگر آن است که دولت از آنچه در این مقطع در عرصۀ سیاست انگلیس می‌گذرد بی اطلاع است. ما هرگز با خصوصی‌سازی سازمان بهداشت موافقت نخواهیم کرد.»

در همین حال، اتحادیه پزشکان عمومی از این اعتصاب‌ها حمایت کرده است. اتحادیه مذکور در بیانیه خود می‌نویسد: «رای اکثریت قاطع کارورزان پزشکی برای مشارکت در این اعتصاب نشانه شکست رویکرد دولت در قبال بخشی از نیروی انسانی سازمان بهداشت است، که ارزش لازم را برای آن‌ها قائل نشده است.»

کارورزی دوره‌ای از تحصیلات دکترای پزشکی عمومی است که مدت و نحوه برگزاری آن در کشورهای مختلف متفاوت است. معمولاً کارورزی آخرین دوره پزشکی است که یک تا یکسال و نیم‌ طول می‌کشد.

ماه گذشته حدود 20 هزار پزشک در اعتراض به قراردادهای جدید به خیابان‌های لندن آمدند. آن‌ها می‌گویند که این قرارداد با هدف تعدیل حقوق و واداشتن آن‌ها به کار در ساعات کاری غیر متعارف است.

 

برای اطلاع از تازه ترین اخبار ایران و جهان به کانال پرس‌ تی‌وی فارسی در تلگرام بپیوندید.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku