رئیس سابق موساد از سیاست ضدامریکایی نتانیاهو انتقاد کرد

مئیر داگان، رئیس سابق سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد)

رئیس سابق سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم به سبب سیاست‌هایش در مدیریت روابط اسرائیل با امریکا پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5 انتقاد کرد.

مئیر داگان، دوشنبه ضمن درخواست از نخست وزیر رژیم اسرائیل برای پایان دادن به مواجهه با باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا پس از جمع‌بندی هسته‌ای اخیر، گفت که اقدامات نتانیاهو، تل‌آویو را از واشنگتن دور می‌کند.

داگان افزود: «اتخاذ سیاست ضدامریکایی یک تصمیم استراتژیک از سوی اسرائیل بود اما مشکل ما  ایران است نه رئیس جمهور اوباما.»

نخست وزیر اسرائیل از هر ابزاری برای رد شدن توافق هسته‌ای با ایران در کنگرۀ امریکا استفاده کرده است اما با توجه به پشتیبانی نمایندگان دموکرات مجلس سنای امریکا از تلاش‌های دولت اوباما برای حل و فصل موضوع برنامۀ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، اقدامات نتانیاهو بی‌اثر شده است.

در تاریخ 11 شهریور، باربارا میکولسکی، سی و چهارمین سناتور دموکراتی بود که اعلام کرد از توافق حاصله میان ایران و شش قدرت جهانی –امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان – حمایت می‌کند. بدین‌ترتیب اوباما، آراء کافی برای اجرای توافق بین ایران و 1+5 را به دست آورد.

بدین ترتیب کاری از کمپین جمهوریخواهان علیه تصویب توافق هسته‌ای در کنگرۀ امریکا که با حمایت لابی‌های طرفدار اسرائیل در ایالات متحده راه‌اندازی شده بود، برنمی‌آید چرا که اوباما، آراء کافی را برای اجرای توافق میان ایران و 1+5 در اختیار دارد.

تا کنون 38 سناتور دموکرات و مستقل در سنا حمایت خود را از توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرده‌اند. دموکرات‌ها اکنون فقط سه رأی دیگر می‌خواهند تا بتوانند از به رأی گذاشته شدن قطعنامۀ عدم تصویب توافق ایران در سنا جلوگیری کنند.

داگان گفت «واقعا متاسفم که این مناقشه به جایی رسیده است که به تصور من نه به نفع اسرائیل است و نه به نفع ایالات متحده.»

رئیس سابق موساد افزود «زمان پایان دادن» به جدال میان امریکا و اسرائیل پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای است. 

ایران و گروه 1+5 در تاریخ 23 تیر در وینِ اتریش بر سر برنامۀ هسته‌ای ایران به جمع‌بندی دست یافتند. براساس این جمع‌بندی، ایران در جامعه بین‌الملل به عنوان یک قدرت هسته‌ای شناخته شده و در ازای لغو تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و امریکا، تهران بخش‌هایی از فعالیت‌ هسته‌ای خود را محدود می‌کند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku