News   /   ايران   /   تلگرام

آغاز بهره‌برداری از فازهای جدید میدان گازی پارس جنوبی

آغاز بهره برداری از فازهای جدید میدان گازی پارس جنوبی (27 فروردین 1396 - عکس از ایرنا)

بهر‌ه‌برداری از فازهای 17 تا 21 منطقۀ گازی پارس جنوبی در عسلویه با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، آغاز شد.

در این آیین، مسئولان، مدیران و مهندسان در نشستی گزارش‌هایی در راستای چگونگی توسعه و تکمیل فازهای ١٧، ١٨، ١٩، ٢٠ و ٢١ میدان گازی و لایه نفتی پارس جنوبی به رئیس‌جمهور ارائه کردند و پس از آن روحانی از یادمان افتتاح فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی پرده‌برداری کرد.

فازهای ١٧ و ١٨ در زمره مگا پروژه‌های پارس جنوبی به شمار می‌آید که با توجه به سهم بالای بخش داخلی در اجرای طرح و دستاوردهای بالای فنی و مهندسی آن و همچنین ارزش‌افزوده اقتصادی بالای طرح، برای اقتصاد ایران از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گفتۀ مسئولان، مجموع تولیدات این فاز در حوزه فراساحل روزانه ۵۶.۶ میلیون مترمکعب است.

قرارداد اجرای فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی ، در سال ٨٥ به ارزش دو میلیارد دلار منعقد و باهمت دولت یازدهم در قالب اولویت‌بندی فازهای پارس جنوبی، طرح توسعه این فازها نیز در دستور کار قرار گرفت.

آغاز بهره‌برداری از فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی (27 فروردین 1396 - عکس از ایرنا)

یکی از ویژگی‌های مهم فازهای ١٧ و ١٨سهم بالای شرکت‌های ایرانی در اجرا و ساخت پروژه است .

تولید روزانه ۵۶.۶ میلیون مترمکعب گاز پالایش‌شده برای انتقال به شبکه سراسری، تولید روزانه ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه یک  میلیون تن گاز مایع، و همین مقدار اتان برای صادرات به همراه تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد (به‌عنوان محصول جانبی فرآیند شیرین‌سازی گاز) از اهداف اجرای طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ است.

همچنین درآمد سالانه این فازها بیش از ۵ میلیارد دلار است.

فازهای ٢٠ و ٢١ نیز در زمره ایرانی‌ترین فازهای پارس جنوبی قرار دارند.

با نصب یکی از دو سکوی فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی در تیرماه ١٣٩٥، روزانه ٢٨ میلیون مترمکعب گاز در این دو  فاز تولید شد که از این میزان تولید برای تأمین و افزایش توان گازرسانی به شبکه سراسری در فصل زمستان استفاده شد.

میدان گازی پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است، که در خلیج‌فارس و در آب‌های سرزمینی ایران و قطر واقع شده ‌است. این میدان گازی بین ایران و قطر مشترک است.

«وحدت؛ رمز پیشرفت ایرانیان»

حسن روحانی در این مراسم گفت: « اگر ما با هم باشیم، ‌وحدت داشته باشیم و دست‌به‌دست هم دهیم می‌توانیم پیشرفت کنیم و عزت، آرامش و پیشرفت دوباره را به دست آوریم.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در حال سخنرانی در مراسم افتتاح فازهای جدید میدان گازی پارس جنوبی (27 فروردین 1396 - عکس از ایرنا)

وی افزود: «بیاییم با هم برادر باشیم و در کنار هم برای پیشرفت کشور عمل کنیم و با مردم با صداقت سخن بگوییم. ملت ما صلح،‌ آرامش،‌ پیشرفت،‌ امنیت و عزت بلند می‌خواهد.»

رئیس‌جمهور ایران خاطرنشان کرد: «بزرگ‌ترین هدف ما ایران پیشرفته و پیشرو است. بزرگ‌ترین هدف ما این است که ما ایران را به نقطه اوجی برسانیم که همه ایرانیان در تاریخ در انتظار آن بودند.»

روحانی گفت تولید گاز ایران طی 4 سال گذشته دو برابر شده و به ۵۷۵ میلیون مترمکعب رسیده است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku