News   /   ايران

«طرح سه فوریتی مجلس برای از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای»

تصویری آرشیوی از مجلس شورای اسلامی ایران

یکی از اعضای هیئت‌رئیسۀ مجلس شورای اسلامی ایران از تهیۀ طرحی سه فوریتی برای تکلیف دولت به از سرگیری فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای خبر داده است.

اکبر رنجبرزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «این طرح سه فوریتی که در حال اضطرار تهیه و مطرح خواهد شد، شامل یک ماده واحده و چند تبصره است که دولت را مکلف می‌کند در صورت تائید مصوبۀ مجلس سنای امریکا توسط رئیس‌جمهور این کشور، توافق برجام را خاتمه دهد و مسیر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را از سر بگیرد.»

وی افزود این طرح به صورت سه فوریتی در جلسۀ علنی یکشنبۀ مجلس مطرح خواهد شد.

رنجبرزاده گفت: «مصوبۀ اخیر سنای امریکا در مورد تمدید تحریم 10 سالۀ ایران در واقع تجاوز به حریم قانونی ما و یک جنگ تمام عیار است که می‌توان آن را تجاوزی از منظر دیپلماسی و پشت پا زدن به تعهدات از سوی امریکا عنوان کرد.»

اکبر رنجبرزاده، عضو هیئت‌رئیسۀ مجلس شورای اسلامی و نمایندۀ مردم اسدآباد (عکس از تسنیم)

پنج‌شنبه (11 آذر) مجلس سنای امریکا طرح تمدید 10 سالۀ تحریم‌ها علیه ایران را به‌اتفاق آراء تصویب کرد. در این جلسۀ سنا، طرح مذکور برای تمدید قانون تحریم موسوم به آی‌اس‌اِی با 99 رأی موافق و بدون رأی مخالف به تصویب رسید.

پیش‌تر مجلس نمایندگان امریکا در تاریخ 25 آبان با 419 رأی موافق در مقابل یک رأی مخالف، این طرح را تصویب کرده بود و این لایحه اکنون برای تبدیل ‌شدن به قانون تنها باید به امضای اوباما برسد.

مقامات امریکا در سال 1996 و در دورۀ ریاست‌جمهوری بیل کلینتون، ایران را به بهانۀ واهی تلاش برای دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای، تحریم کردند.

ایران شدیداً این اتهام را رد و اعلام کرد به‌عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد به پیمان‎نامۀ منع گسترش سلاح‎های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‎المللی انرژی اتمی، حق استفاده از فناوری هسته‎‏ای برای اهداف صلح‌آمیز را دارد.

مسئولان ایرانی بارها تأکید کرده‌اند تمدید تحریم‌ها علیه ایران نقض برجام است و واکنش ایران را در پی خواهد داشت.

حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، 3 آذر فرمودند اگر این تحریم‌ها، تمدید، اجرایی و عملیاتی شود قطعاً نقض برجام است و جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، اخیراً گفت تهران راه‎‌های متعددی برای مقابله با نقض برجام دارد و قدرت مانور جمهوری اسلامی ایران در برابر احتمال نقض برجام از جانب غربی‌ها به‌ویژه امریکایی‌ها بازدارنده است.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز پیش‌تر گفت پیش‌بینی‌های لازم از سوی ایران در قبال تصمیم‌ احتمالی امریکا دربارۀ تمدید تحریم‌ها صورت گرفته است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku