News   /   آمريکا

کنگرۀ امریکا تحریم‎های ایران را تمدید و تحریم‎های تازه‌ای علیه سوریه وضع کرد

نمایی از ساختمان کنگرۀ امریکا

مجلس نمایندگان امریکا، که تحت کنترل جمهوری‎خواهان قرار دارد، لوایحی را تصویب کرده است که براساس آن‎‏ها قانون تحریم‎ها علیه ایران تمدید و تحریم‎های جدیدی علیه سوریه وضع خواهد شد.

نمایندگان امریکایی سه‎شنبه (25 آبان) با 419 رأی موافق در مقابل یک رأی مخالف، قانون تحریم ایران (آی‌اس‌اِی) را برای 10 سال دیگر تمدید کردند.

مقامات امریکا در سال 1996 و در دورۀ ریاست‌جمهوری بیل کلینتون، ایران را به بهانۀ واهی تلاش برای دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای، تحریم کردند.  

ایران شدیداً این اتهام را رد و اعلام کرد به عنوان یکی از امضا کنندگان متعهد به پیمان‎نامۀ منع گسترش سلاح‎های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‎المللی انرژی اتمی، حق استفاده از فناوری هسته‎‏ای برای اهداف صلح‌آمیز را دارد.

قانون تحریم‌های ایران در پایان سال 2016 میلادی منقضی خواهد شد. طرح تمدید این قانون پس از تصویب مجلس نمایندگان امریکا باید به تصویب مجلس سنا نیز برسد تا پس از آن با امضای رئیس‌جمهور امریکا به قانون مبدل شود.

اِد رویس، رئیس جمهوری‎خواه و جنگ طلبِ کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، قانون تحریم ایران را «ابزاری حیاتی» خوانده است که «انقضای آن، آسیب ناشی از توافق هسته‎ای خطرناک رئیس‌جمهور امریکا را افزایش خواهد داد و این پیام را ارسال خواهد کرد که ایالات متحده دیگر مخالفتی با نقش مخرب ایران در خاورمیانه ندارد».

اِد رویس، رئیس جمهوری‎خواه و جنگ طلبِ کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا

این در حالی است که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، به مجلس سنای تحت کنترل جمهوری‎خواهان توصیه کرده است پس از توافق هسته‌ای تاریخی میان تهران و شش قدرت جهان، ایران را با تحریم‏‌های بیشتری مواجه نکند.

ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در 23 تیرماه سال گذشته در وینِ اتریش به توافقی بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتند. پس از اجرای تعهدات دو طرف بر اساس برجام، توافق شد که اتحادیۀ اروپا، شورای امنیت سازمان ملل و امریکا بخش‌هایی از تحریم‌های ضد ایرانیِ مرتبط به برنامۀ هسته‎ایِ تهران را در تاریخ 27 دی ماه با اجرایی شدن برجام، لغو کنند.

مجلس نمایندگان امریکا همچنین در یک رأی‌گیری شفاهی طرح اعمال تحریم‎های جدید علیه دمشق و دولت بشار اسد، رئیس‎‏جمهور سوریه، را تصویب کرد.

نمایندگان امریکایی براساس این طرح «سوریه و حامیان آن از جمله روسیه و ایران» را براساس اتهام‌های بی‌اساس «ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت» با تحریم‌های تازه‎ای روبرو کردند.

این طرح در حالی تصویب شده است که واشنگتن و برخی از متحدان منطقه‎ای‌اش در طول سال‌‎های گذشته با حمایت از گروه‎های تکفیری و تروریستیِ معارضِ دولت سوریه به جنگ در این کشور دامن زده‎اند.

در همین حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا نیز که به زودی زمام امور این کشور را برعهده خواهد گرفت، در طول مبارزات انتخاباتی خود به حمایت از بشار اسد پرداخت و بیان کرد امریکا می‌بایست به جای تمرکز بر سرنگونی دولت سوریه، بر مبارزه با تروریست‎ها در این کشور متمرکز شود.

سوریه از سال 2011 (1389) درگیر بحران است. به گزارش سازمان ملل در این ناآرامی‌ها تاکنون بیش از 400 هزار نفر کشته شده‌اند.

ایران به درخواست دولت قانونی سوریه، مستشاران نظامی به این کشور اعزام کرده است. روسیه نیز به عنوان دیگر متحد سوریه، از هشتم مهرماه سال گذشته، به درخواست دمشق، حملات هوایی خود را برای مبارزه با تروریست‎های سوریه آغاز کرده است.

این در حالی است که جنگندههای امریکا و ده‌ها کشورِ عضو ائتلافی، که با عنوان «ضدداعش» و تحت فرماندهی ایالات متحده فعالیت میکنند، از تابستان سال 1393 عراق و سوریه را هدف حملات هوایی خود قرار داده‌اند، اما  تأثیر قابل‌توجهی در متوقف کردن پیشروی‌های گروه‌ تروریستی داعش در سوریه و عراق نداشته‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku