News   /   آمريکا

همراهی سنا با مجلس نمایندگان امریکا برای تمدید تحریم‌های ایران

میچ مک‌کانل، رهبر جمهور‌ی‌خواه مجلس سنای امریکا

پس از اقدام مجلس نمایندگان امریکا در تصویب لایحۀ تمدید قانون تحریم‌های ایران برای 10 سال دیگر، میچ مک‌کانل، رهبر جمهور‌ی‌خواه مجلس سنا، اعلام کرد این طرح در سنا نیز تصویب خواهد شد.

قانون تحریم‌های ایران در پایان سال 2016 میلادی منقضی خواهد شد. طرح تمدید این قانون پس از تصویب مجلس نمایندگان امریکا و سنا، با امضای رئیس‌جمهور امریکا به قانون مبدل می‌شود.

اعضای مجلس نمایندگان امریکا سه‎شنبه (25 آبان) با 419 رأی موافق در مقابل یک رأی مخالف، قانون تحریم ایران (آی‌اس‌اِی) را برای 10 سال دیگر تمدید کردند.

مقامات امریکا در سال 1996 و در دورۀ ریاست‌جمهوری بیل کلینتون، ایران را به بهانۀ واهی تلاش برای دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای، تحریم کردند.

ایران شدیداً این اتهام را رد و اعلام کرد به‌عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد به پیمان‎نامۀ منع گسترش سلاح‎های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‎المللی انرژی اتمی، حق استفاده از فناوری هسته‎‏ای برای اهداف صلح‌آمیز را دارد.

مک‌کانل در یک نشست خبری گفت: «ما مصوبۀ مجلس نمایندگان را مورد بررسی قرار می‌دهیم و آن را تصویب خواهیم کرد.»

نمایی از مجلس سنای امریکا

ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در 23 تیر 1394 در وینِ اتریش به توافقی بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتند. پس از اجرای تعهدات دو طرف بر اساس برجام، تحریم‌های ضد ایرانی در تاریخ 27 دی 1394 با اجرایی شدن برجام لغو شد.

مقامات کاخ سفید معتقدند با توجه به توافق هسته‌ای با ایران دیگر نیازی به تمدید قانون تحریم‌های ایران نیست. با وجود این، آن‌ها درخصوص مغایرت تمدید این قانون با توافق هسته‌ای اظهارنظری نکرده‌اند.

این در حالی است که اعضای کنگرۀ امریکا خواهان آن هستند که قانون تحریم‌های ایران همچنان پابرجا باشد تا از طریق آن با آنچه آن‌ها به عنوان «اقدامات تحریک‌آمیز ایران در منطقه» و همچنین «نقض احتمالی توافق هسته‌ای توسط تهران» می‌خوانند، مقابله شود. 

نمایندگان جمهوری‌خواه سنا و مجلس نمایندگان امریکا از زمان امضای برجام تلاش‌های مکرری برای مقابله با آن انجام دادند که نتیجه‌ای در بر نداشت.

اکنون با توجه به این‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، در انتخابات 8 نوامبر (18 آبان) به پیروزی رسیده است و حزب جمهوری‌خواه نیز توانست اکثریت را در سنا و مجلس نمایندگان حفظ کند، آیندۀ توافق هسته‌ای با ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود از توافق هسته‌ای با ایران به‌عنوان یکی از «بدترین» توافق‌ها یاد کرده بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku