News   /   ايران

بزرگ‎ترین توافق نفتی خارجی ایران در دورۀ پسابرجام امضا شد

نمایی از میدان گازی پارس جنوبی (عکس از خبرگزاری شانا)

موافقت‌نامۀ اصولی طرح توسعۀ فاز 11 پارس جنوبی میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین و پتروپارس امضا شد.

خبرگزاری شانا اعلام کرد این موافقت‌نامۀ اصولی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی، به ارزش چهار میلیارد و 800 میلیون دلار سه‎شنبه (18 آبان) با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، به امضا رسید.

بر اساس این گزارش، علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، استفان میشل، مدیر بخش خاورمیانۀ شرکت توتالِ فرانسه، مدیر خاورمیانۀ شرکت ملی نفت چین (سی‎ان‌پی‌‎سی) و حمید اکبری، مدیرعامل پتروپارس، این موافقت‌نامه را امضا کردند.

پس از اجرای این طرح توسعه‎ای، روزانه 56 میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی مشترک با قطر افزوده خواهد شد.

 شانا با انتشار جزئیاتی دربارۀ این طرح توسعه، نوشت به‌کارگیری فناوری‎های روز‎آمد و پیشرفته از مزیت‎های این طرح است. همچنین ساخت سکویی عظیم برای افزایش فشار گاز در میدان گازی پارس جنوبی، هدف‎گذاری شده است.

مقامات ایرانی پیش‌بینی می‎کنند که فاز 11 این میدان گازی به مرکز انتقال فناوری‎های روزآمد پارس‌‎ جنوبی مبدل شود.

تأمین همۀ منابع مالی این طرح توسعه از سوی پیمانکار و جذب میلیاردها دلار سرمایه‎گذاری، از دیگر دستاوردهای توسعۀ فاز 11 پارس جنوبی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی، عنوان‌شده‎ است.

مقامات نفتی ایران می‎گویند این طرح توسعه‎ای، مشارکت‎‏های بین‎المللی شرکت‎های ایرانی را برای انتقال فناوری‎های نوین در حوزه‏های ازدیاد برداشت و ساخت تجهیزات، افزایش خواهد داد.

این طرح بر سهم بالای شرکت‎‏های ایرانی در ابعاد مختلف تأکید دارد و پیش‎‏بینی می‌شود با واگذاری ساخت سکوی فراساحلی و خطوط انتقال گاز کف دریا به شرکت‌های فراساحلی داخلی، تحرک بیشتری در صنعت نفت ایران ایجاد شود.

ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در 23 تیرماه سال گذشته در وینِ اتریش به توافقی بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتند. پس از اجرای تعهدات دو طرف بر اساس برجام، تحریم‌های ضد ایرانی در تاریخ 27 دی ماه با اجرایی شدن برجام لغو شد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku