News   /   ايران

با حضور روحانی، بهره‌برداری رسمی از فاز 12 پارس جنوبی در عسلویه آغاز شد

تصویر آرشیوی از میدان گازی پارس جنوبی

بهره برداری از فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در عسلویه در جنوب ایران رسما آغاز شد.

سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در این سفر روحانی را همراهی می‌کنند.

فاز 12 در بلوک جنوب شرقی حوزه گازی پارس جنوبی و حاشیه خط مرزی با قطر قرار دارد.

این میدان گازی حدود 206 کیلومتر مربع مساحت دارد و گاز طبیعی خشک آن 21 تریلیون فوت مکعب برآورد شده است.

در همین حال بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران (تصویر بالا) دوشنبه (25 اسفند) با اشاره به افزایش ١٢٠ میلیون متر مکعبی تولید گاز در یک سال اخیر در ایران، گفت: «بخش عمده‌ای از این مقدار گاز طبیعی (حدود ٦٨ میلیون متر مکعب) از طریق فاز ١٢ تامین شده است.»

وزیر نفت ایران گفت: «تا کنون در فاز ١٢ پارس جنوبی ٧,٥ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است و با بهره برداری این طرح، روزانه ٨٠ میلیون متر مکعب گاز و ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی به ظرفیت تولید کشور افزوده می‌شود.»

به گفته زنگنه، گشایش رسمی این پروژه پیش از این به خاطر شرایط نامناسب آب و هوایی و همزمانی مراسم افتتاح با گشایش پروژه‌ای دیگر در استان هرمزگان به تعویق افتاده بود.

زنگنه زمانی که برای گرفتن رای اعتماد مجلس به عنوان وزیر نفت روحانی، مقابل نمایندگان قرار گرفته بود، وعده داد توسعه‌ی فازهای مختلف حوزه‌ی گازی پارس جنوبی را در اولویت‌های کاری خود قرار خواهد داد.

میدان گازی پارس جنوبی، بزرگترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در عمق حدود سه هزار متری زیر کف خلیج فارس و در ١٠٥ کیلومتری سواحل ایران قرار دارد و یکی از اصلی ترین منابع انرژی کشور به شمار می رود. آمارهای منتشر شده حاکی است حدود یک درصد از گاز جهان در فاز ١٢ پارس جنوبی قرار دارد و در آینده نزدیک درآمد کشور از تولید این فاز بیش از هشت میلیارد دلار در سال خواهد بود.

بر اساس گزارش‌ها، برداشت قطر از میدان شمالی پارس جنوبی طی 18 سال گذشته 15  برابر شده است. پیش بینی می‌شود تولید گاز قطر از این میدان مشترک با ایران تا سال 2015 بیش از 50 درصد رشد کرده و به 237 میلیارد مترمکعب در سال برسد.

پ ک ف/ح ر ب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku