سازمان ملل: داعش بسیاری از شهروندان موصل را اعدام کرد

تصویر آرشیوی عناصر گروه تروریستی داعش در عراق

سازمان ملل اعلام کرد با نزدیک شدن نیروهای عراقی به موصل، گزارش‌هایی دریافت کرده که نشان می‌دهد گروه تروریستی داعش ده‌ها تن را، از جمله 50 افسر پلیس عراقی اعدام کرده و یا به‌طور وحشیانه‌ای به قتل رسانده‌است.

روپرت کالویل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، سه‌شنبه گفت این گزارش‌های اولیه از منابع دولتی و شماری از شهروندان دریافت شده که به دلایل امنیتی نامشان فاش نخواهد شد.

کالویل گفت بنابر این گزارش‌ها، گروه تروریستی داعش این جنایات را بین روزهای چهارشنبه تا یکشنبه مرتکب شده‌است. یعنی زمانی که نیروهای عراقی در حال پیشروی به سمت موصل، آخرین سنگر این گروه در عراق، بودند.

طبق این گزارش‌ها، داعش در روستای سفینه در 45 کیلومتری جنوب موصل 15 غیرنظامی را اعدام و سپس اجساد آنان را درون رودخانه انداخت. گفته می‌شود این اقدام داعش در راستای اشاعۀ رعب و وحشت در میان ساکنین این روستا بوده‌است.

کالویل افزود روز 19 اکتبر (29 مهر) عناصر داعش در سفینه «دست‌های 6 غیرنظامی را، تنها به اتهام ارتباط با یکی از سران قبیله‌ای که با داعش مبارزه می‌کند، به یک وسیلۀ ‌نقلیه بستند و آن‌ها را دور روستا چرخاندند.»

روپرت کالویل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل

نیروهای امنیتی عراق در تاریخ 20 اکتبر (30 مهر) 70 جسد دیگر را که جراحات ناشی از گلوله بر آنها به چشم می‌خورد، در روستای تل ناصر پیدا کردند.

کالویل گفت هنوز مشخص نیست که چه کسی مسئول این کشتار است.

روز شنبه (1 آبان) نیز تروریست‌های داعش 3 زن و 3 دختر کوچک را در روستای رفیله در جنوب موصل به ضرب گلوله کشتند.

کالویل افزود 50 افسر پلیس که به‌دست داعش گروگان گرفته شده بودند، یکشنبه در ساختمانی در حومۀ موصل اعدام شدند.

وی افزود: «نگرانیم که این موارد آخرین گزارش‌هایی نباشد که ما از اقدامات وحشیانۀ داعش دریافت می‌کنیم.»

کالویل گفت البته این گزارش‌ها و اتهامات «نیاز به تحقیق بیشتری» دارند تا سازمان ملل بتواند با قطعیت، وقوع آنها را تأیید کند.

وی همچنین از احتمال استفادۀ داعش از شهروندان موصل به‌عنوان سپر انسانی ابراز نگرانی کرد.

گروه تروریستی داعش پیش از عملیات موصل نیز بارها در عراق و سوریه از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده کرده‌‌‎ بود و اکنون نیز گزارش‌هایی از تکرار این مسئله در حومۀ موصل منتشر شده‎است.

طی چند ماه گذشته، عراق در حال آماده‌سازی برای حمله به گروه تروریستی داعش در موصل، پایتخت خودخواندۀ این گروه در شمال عراق، بوده‌است. این شهر سال 2014 به اشغال داعش درآمد.

استقرار یک نیروی عراقی در منطقۀ الشوری در جنوب شهر موصل، مرکز اداری استان نینوا (3 آبان 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

عملیات موصل، مرکز اداری استان نینوا، از تاریخ 26 مهر با فرمان حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، آغاز شد و ده‌ها هزار نفر از نیروهای ارتش و پلیس عراق با همراهی نیروهای بسیج مردمی و پیشمرگه‎های کُرد، از محورهای مختلف به سمت پایتخت خودخواندۀ گروه تروریستی داعش در عراق، پیشروی کردند.

طی روزهای گذشته، گزارش‌های متعددی از آزادسازی حدود 80 روستا و شهر در حومۀ موصل منتشر شده‏‎است و به گفتۀ ناظران، موفقیت‎ نیروهای عراقی فراتر از حد انتظار بوده‌است.

نیروهای عراقی در یک سال گذشته موفق شدند به طور چشمگیری تروریست‌های داعش را به عقب برانند و کنترل شهرهای مهمی نظیر بیجی، تکریت، رمادی و در نهایت فلوجه را از تکفیری‎ها پس بگیرند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است. 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku