News   /   اروپا

آرژانتینی‌ها رزمایش انگلیس در جزایر مالویناس را محکوم کردند

معترضان آرژانتینی در اعتراض به رزمایش انگلیس در جزایر مورد اختلاف مالویناس، پرچم بریتانیا را آتش زدند.

صدها تن از مردم آرژانتین با راهپیمایی در مقابل سفارت بریتانیا، رزمایش این کشور در جزایر مورد اختلاف مالویناس را محکوم کرده‌اند.

این راهپیمایی را فعالان جناح چپ‌گرای آرژانتین سازماندهی کرده بودند. تظاهرات‌کنندگان قبل از رفتن به سمت سفارت بریتانیا در بوینس آیرس، به سمت بنای یادبود قهرمانانی که جانشان را برای دفاع از جزایر مورد مناقشه از دست داده‌اند، راهپیمایی کردند.

تظاهرات‌کنندگان همچنین به نشانۀ اعتراض، پرچم بریتانیا را آتش زدند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات همچنین از رویکرد مثبت دولت مائوریسیو ماکری، رئیس جمهور آرژانتین، نسبت به دولت ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، انتقاد کردند.

مجمع‌الجزایر مالویناس در 13 هزار کیلومتری خاک بریتانیا و 480 کیلومتری آرژانتین قرار دارد. دو کشور بر سر مالکیت آن اختلاف دارند.

بریتانیا در سال 1833 میلادی، مالویناس را تحت حاکمیت استعماری خود درآورد و آن را بخشی از اراضی سرزمین خود اعلام کرد.

آرژانتین و بریتانیا در سال 1982 میلادی به مدت 74 روز بر سر این جزایر با یکدیگر جنگیدند که این جنگ با پیروزی بریتانیا به پایان رسید.

نمایی از مجمع‌الجزایر مالویناس (فالکلند) در بخش جنوبی اقیانوس اطلس

بوینس آیرس، جزایر مالویناس را، که هم‌اکنون نزدیک به 3 هزار نفر جمعیت دارد، منطقه‌ای اشغال‌شده می‌داند و تأکید دارد مالکیت آن باید به آرژانتین بازگردانده شود، در حالی که بریتانیا این موضوع را رد می‌کند.

بریتانیا هفتۀ گذشته به دولت آرژانتین اعلام کرد قصد دارد بین روزهای 28 مهر تا 7 آبان در جزایر مالویناس رزمایش نظامی برگزار کند. 

دولت آرژانتین این رزمایش را «غیر قانونی» خوانده و در شکوائیه‌ای به دولت انگلیس اعلام کرد: «عملکرد بریتانیا با اصل حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز اختلافات، که بیشتر کشورهای منطقه از آن حمایت می‌کنند، مغایرت دارد.»

دو کشور یک ماه قبل توافق کردند برای رفع موانع محدود‌کننده در صنایع نفت و گاز، کشتیرانی و ماهیگیری در این جزایرهمکاری کنند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku