News   /   اروپا

آرژانتین بر لغو رزمایش آتی انگلیس در جزایر مورد مناقشۀ مالویناس تأکید کرد

نمای هوایی از جزایر مالویناس

دولت آرژانتین از طرح‌های انگلیس برای برگزاری رزمایش و تمرینات جنگی از جمله پرتاب موشک به جزایر مالویناس به شدت انتقاد کرد و این رزمایشها را «غیرقانونی» دانست.

جزایر مالویناس، که لندن آن را «فالکلند» می‌خواند، در اشغال انگلیس است. 

کارلوس فورادوری، معاون وزیرخارجۀ آرژانتین، روز جمعه (23 مهر) در یادداشت اعتراضی به مارک کنت، سفیر انگلیس در بوینس آیرس، از طرحهای انگلیس برای اجرای رزمایش در این منطقه انتقاد کرد و از انگلیس خواست این رزمایش را لغو کند.

بر اساس گزارش‌ها، در این رزمایش که طبق برنامۀ اعلام شده، 19 تا 28 اکتبر برگزار می‌شود، موشک‌هایی از نوع راپیر شلیک خواهد شد.

در این یادداشت آمده است: «عملکرد انگلیس با اصل حل‌و‌فصل صلح‌آمیز اختلافات، که بیشتر کشورهای منطقه بالاتفاق از آن حمایت می‌کنند، مغایرت دارد.»

این درحالی است که سخنگوی سفارت انگلیس در بوینس آیرس این رزمایشها را «تمرینی مقرر» دانسته است که دو بار در سال برگزار می‌شود.  

وزارت امور خارجۀ آرژانتین همچنین در بیانیۀ خود اعلام کرد روز پنج‌شنبه از این رزمایش‌های برنامه‌ریزی‌شده آگاهی یافته‌است.

در این بیانیه، از مالویناس به عنوان «قلمروی آرژانتین» یاد شده که انگلیس به صورت غیرقانونی آن را اشغال کرده‌است. 

نمایی از مجمع‌الجزایر مالویناس (فالکلند) در بخش جنوبی اقیانوس اطلس

دو طرف ماه گذشته دربارۀ برقراری پروازهای بیشتر بین جزایر مالویناس واقع در 435 مایلی سواحل جنوب آرژانتین، با کشورهای ثالث در آمریکای جنوبی به توافق رسیدند.

آرژانتین در حالی به رزمایش انگلیس در منطقه اعتراض کرده‌است که دو کشور یک ماه قبل توافق کردند برای رفع موانع محدود‌کننده در صنایع نفت و گاز، کشتیرانی و ماهیگیری در این جزایرهمکاری کنند.

مجمع‌الجزایر مالویناس در 13 هزار کیلومتری خاک بریتانیا و 480 کیلومتری آرژانتین قرار دارد که دو کشور بر سر مالکیت آن اختلاف دارند.

بریتانیا در سال 1833 میلادی، مالویناس را تحت حاکمیت استعماری خود درآورد و آن را بخشی از اراضی برون‌مرزی خود دانست.

آرژانتین و انگلیس در سال 1982 میلادی به مدت 74 روز بر سر این جزایر با یکدیگر جنگیدند که با پیروزی انگلیسی‌ها به پایان رسید.

بوینس آیرس، جزایر مالویناس را که هم‌اکنون نزدیک به 3 هزار نفر جمعیت دارد، منطقه‌ای اشغال‌شده می‌داند و تأکید دارد مالکیت آن باید به آرژانتین بازگردانده شود، در حالی که انگلیس این موضوع را رد می‌کند.

اختلافات بین دو کشور از سال 2010 میلادی از زمانی که انگلیس به اکتشاف نفت و گاز در اطراف این جزایر پرداخت و چند ماه پیش از آن هم کشتی‌های نظامی خود را به سوی این منطقه اعزام کرد، افزایش یافت.

آرژانتین در مقابل عملیات حفاری نفتی شرکت‌های انگلیس در آبهای ساحلی جزایر مالویناس به اقدامات حقوقی در سطح بین‌المللی پرداخت.

تنش و اختلاف بر سر مالویناس در ماه ژوئن 2015 بار دیگر با حکم جنجال‌برانگیز قاضی فدرال آرژانتین شدت یافت.

دادگاه فدرال آرژانتین در این حکم دستور مصادرۀ میلیون‌ها دلار از دارایی‌های شرکت‌های اکتشاف نفت در این منطقه را صادر کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku